חיים נתן

5 ינו 2021

תחזיות לביצועי חודש דצמבר וכמה מילים על 2021

עודכן ב: 21 יול 2022

לפני שנה שמענו בפעם הראשונה על נגיף מסתורי בסין. אני זוכר שראיתי את הכתבות הראשונות על הנגיף,

זה לא הטריד אותי מדי. כמה אפשר לדאוג מעוד נגיף שנובע מאכילת בעלי חיים בסין?

אבל כמו שאומרים, השאר היסטוריה.

בעברי, בתפקידיי הקודמים כמנהל השקעות מוסדי, וכלכלן ראשי של מנורה מבטחים, הייתי מסכם שנה ונותן תחזיות לשנה הקרובה. אבל מי שמכיר אותי, יודע שאני פשוט לא מאמין בזה. בשנה שעברה כתבתי – מה הטעם לתת תחזיות? מישהו יודע מה יקרה? ואכן, הקורונה לימדה אותנו, ששום דבר אינו צפוי. ואני בטוח שגם השנה יהיה משהו שאף אחד מאיתנו לא חוזה – מוטציה? אסונות טבע? בטוח שיהיה משהו.

חודש דצמבר מסכם שנה מדהימה. בחודש מרץ חשבנו שהשווקים נופלים עלינו, ומי שקרא את הניוזלטרים שעודדו אתכם לרכוש בירידות – הרוויח. אני יכול להגיד, שאני באופן אישי רכשתי נאסד"ק ממונף פי 3 – אבל לצערי סגרתי מוקדם מדי... לא דמיינתי את עוצמת העליות במניות הטכנולוגיה.

אז מהן ההערכות לגבי ביצועי בתי ההשקעות השונים לחודש דצמבר?

מור, למרות הטענות שמור הניב תשואות יתר רק שהוא היה בית השקעות קטן, נראה שהמנצח של חודש דצמבר, ושנת 2020, הוא בית ההשקעות מור עם עליה של כ- 2.3-2.4 אחוז במסלול הכללי.

אחריו כפי הנראה: כלל כ-2%, אקסלנס כ- 1.9%. ילין 1.7%, אלטשולר 1.6%

בכל זאת כמה מילים לגבי שנת 2021:

אפשר לומר הרבה דברים על המושג “יעילות” במדינת ישראל. אפשר לייחס אותו כמעט לכל גורם ממשלתי, מוסדי, או נותן השירות הישראלי. אבל אף אחד לא יכול להעביר ביקורת על מהירות הבאתם של חיסוני הקורונה, וביצוע החיסונים עצמם. ככה זה שהעם למוד מלחמות וציות.

מתן החיסונים המהיר, עשוי אולי לבשר על הצפי להתמודדות המהירה והחזקה של המשק הישראלי וכן על תהליך לחזרה לשגרה, אולי כבר במחצית השנייה של 2021. העובדה הזו עשויה גם להעיד על התאוששות השוק המקומי, קצת לפני יתר השווקים הגלובליים. ואולי הדבר יביא את הגופים המוסדיים לשנות אלוקציה מחו"ל לישראל.

מלבד שיפור במחירי המניות, מדובר בראש ובראשונה בשיפור בכלכלות השונות בעולם, על רקע קצב מתן החיסונים העולה, יישום צעדי התמיכה של הבנקים המרכזיים והממשלות, הליך הדרגתי של חזרה לשגרה, ירידה בשיעורי האבטלה והנעת גלגלי הצמיחה של כלכלת המשק. נכון לסוף דצמבר, הכלכלה הגלובלית צפויה לצמוח (כן לצמוח) בשיעור של כ-4.2% עד 5% בשנת 2021 .כמו כן, על רקע סביבת הריבית הנמוכה השוררת בעולם בכלל ובארה”ב ובישראל בפרט, ועל פי תחזיות הבנקים המרכזיים, הן בישראל והן של ה-FED, להותירה על כנה, כל עוד המשק ושוק המט”ח דורשים את מלוא תשומת הלב. משוואת הסיכון-סיכוי נוטה לכיוון נכסי הסיכון, מניות, על פני השקעה בנכסים סולידיים בשנת 2021.

מי שהיה בהרצאה שלי, ותהיה אחת נוספת, הבין לעומק למה אין השקעות סולידיות ב 2021. וכמובן השילוב של ריבית נמוכה, יחד עם התאוששות בשוק -תחזק את המגמה. לגבי השפעת הבחירות הקרובות, במרץ 2021, קיימת סבירות גבוהה שלא תהינה להן כלל השפעה על שוק ההון. כפי שלא היו לבחירות הקודמות.

המלצה אחת בחודש מבית השקעות:

והפעם מתוך ניוזלטר של מור בית השקעות:

התגברות תיאבון המשקיעים = מניות יתר - ינואר ידוע בתור חודש מניות היתר ומבלי להיכנס לסיבות לכך,

אנו חושבים שהפוקוס יעבור למניות השורה השנייה. לרוב תהליך התאוששות כלכלית מתחיל במניות הגדולות יותר. כעת, עם התיאבון שמורגש אצל הציבור אנחנו רואים זרימת כספים מוגברת לעולם המניות שכולל כמובן גם חברות יתר. צריך לזכור גם שחלק ממניות היתר לרוב, הן חברות שעיקר הכנסותיהן מגיע מהכלכלה המקומית. החל מחברות הנדל"ן למגורים וחברות אשראי חוץ בנקאי, דרך חברות צריכה.

* אין במידע לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני או יעוץ או שיווק השקעות בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד התוכן במסמך זה הינו למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג. בנוסף, תוכן מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי.

כמו תמיד, מוזמנים להתקשר ולהתייעץ!

470
0