חיים נתן

17 נוב 2020

איך בוחרים מנהל השקעות או יצרן מנצח?

עודכן ב: 21 יול 2022

בפגישות רבות עולה תמיד השאלה לגבי בחירת מנהל ההשקעות המנצח, או כיצד בוחרים יצרן מנצח.

לבחור מנהל השקעות זו אמנות הכסף

סיבות ואתרים שעוזרים לי לבחור מנהל השקעות המנצח.

א. ידע

אין תחליף לידע ומעקב. אחרי 20 שנה בתחום בשוק ההון, אני מכיר רבים מהמנהלים, וקולגות עבר שלי מנהלים השקעות בגופים מוסדיים. אין לזה תחליף. כל הניואנסים, מי עבר לאן, מי מנהל איפה, איפה מחלקת ההשקעות משתנה היא משהו שלא ניתן לגשר עליו. למרות שמדובר במדד איכותי ולא כמותי - הוא בעיני הפרמטר החשוב ביותר. איני מעונין לתת שמות, אך במספר מהגופים הגדולים בישראל, התחלפו מנהלי ההשקעות הראשיים, והירידה בביצועים לא איחרה להגיע.

אופי בית ההשקעות, השתקף גם בתקופת הקורונה. ישנם גופים גופים שעבדו יומם ולילה על מנת למצוא הזדמנויות, ויש כאלו שישבו כמו איילה מול פנסי מכונית. כמו כן, ישנו ידע לגבי חשיפות בית ההשקעות,

למשל - אם אני יודע שגוף מסוים חשוף יותר לנאסדק, ובחודש אוקטובר הנסדק ירד יותר מהמדדים האחרים, ברור לי שהוא יניב ביצועי חסר. אם אני מאמין שהשקעה בנאסדק מתאימה יותר לתקופה, אני דווקא אעדיף השקעה בגוף כזה. זהו הפרמטר החשוב ביותר, למרות שאינו כמותי.

ב. תשואות

תשואה של חודש או מספר חודשים אינה מעניינת. לרוב כאשר שואלים אותי, כל כמה זמן עושים שינוי ביצרן, אני אומר לפחות שנתיים. אם יש ירידה בביצועים, בטח כזו שמגיעה יחד עם שינוי במנהלי ההשקעות - לרוב אני ממתין בצד לראות כיצד התשואות יתפתחו. הבעיה היא שגם בשנת 2020, קשה מאוד לעשות השוואת תשואות. להלן הדרכים להשוות תשואות:

  • קרנות נאמנות מחקות/ תעודות סל: אני אוהב להשתמש באתר פאנדר. פשוט, יעיל, למרות שלא אסתטי. הידעתם שהפער בין הקרן הכספית המוצלחת, לקרן הלא מוצלחת הינו 0.6%? הידעתם שהפער בין 2 קרנות מחקות על מדד ה S&P השנה, מגיע ליותר מ-1%?

  • קרנות השתלמות/קופות גמל/גמל להשקעה: לצורך זה ישנו אתר גמל נט של משרד האוצר - הידעתם שהפער בין גמל להשקעה מנייתי יכול להגיע השנה ליותר מ- 35% הפרש בתשואה?? בחרתם במוצר הנכון - אבל אולי ביצרן הלא נכון?

  • תיקון 190 (ללמוד עוד על תיקון 190 לחצו): אתר גמל נט, וחישובים פרטיים שלי.

  • פוליסות חסכון (ללמוד עוד על פוליסות חסכון ) : אני אוהב להשתמש במחשבוני החברות עצמן

  • ניהול תיקי השקעות עקב הרגולציה, לא ניתן להשוות תשואות בין גופים. הדרך היחידה היא לעשות מעין "תחרות יופי", להביא מספר חברות לפגישות ולשאול אותם באופן לא רשמי מה הביצועים שלהם. את זה צריך לחבר ל"ידע".

  • אנו עוקבים עבור הלקוחות שלנו אחר ביצועי ניהול התיקים שלהם, ויודעים מי מהגופים נראה טוב יותר מאחרים, והניב ביצועי עבר טובים יותר. אציין, שעקב חוסר האטרקטיביות ההולך וגדל של האפיק ביחס לאלטרנטיבות, הידע לגבי הביצועים יורד גם הוא.

ג. שירות:

פרמטר חשוב ביותר - שאלות שאני שואל בתחום הן- מה הדיגיטציה של כל יצרן? הכוונה - האם נדרשים טפסים, פקסי ויונות דואר, או שניתן לעשות דברים באופן דיגיטלי. שאלה נוספת היא תוך כמה זמן מתבצעים הדברים. למשל, אם שינוי מסלול מתרחש תוך יום-יומיים או ארבע ימים לפחות. האם פדיון מבוצע תוך יום, או עד 30 ימי עסקים וכו.

לצערי, נופלים פה לא מעט. בוא נגיד בלשון המעטה - השירות בארץ אינו נושא להתגאות בו ברוב המקרים. עדיין יש חברות שנוח יותר לעבוד איתן, וכאלה שדורשות תפילה וקשרים.

ד. אשראי

חלק מהיצרנים מעניקים אופציה למינוף על פני ההשקעות. זהו פרמטר חשוב ביותר. בתקופה של

ריבית אפסית, מינוף הוא רכיב הכרחי בתיק ההשקעות. זהו שיקול בבחירת היצרן/ מנהל ההשקעות

ה. צרכים אישיים.

אם ללקוח מסוים, השירות לא חשוב - למשל עקב השקעה לטווח ארוך בסגנון BUY AND HOLD - אז הפרמטר הזה ישפיע פחות. אם ללקוח אחר הרכבנו השקעה שמחייבת מינוף (לקיחת אשראי) הרי שזה

הופך לשיקול משמעותי.

ו. דמי ניהול

השיקול הכי פחות חשוב. וזאת משתי סיבות עיקריות. הראשונה, יש חלוקה מאוד ברורה - החברות הטובות גובות יותר, החברות החלשות יותר משחקות על מגרש דמי הניהול. הפער בביצועי עבר שווה ברוב המקרים עשרות מונים יותר מהפער בדמי הניהול. הסיבה השנייה - מחירונים. כל החברות עובדות עם מחירונים, והמחירונים די דומים. ובלל עדיף מנהל טוב שעושה תשואה טובה בדמי ניהול מעט יותר גבוהים, מאשר מנהל חלש בדמי ניהול נמוכים. יש מחיר לזול.

בחירת מנהל השקעות, בית השקעות או יצרן, היא לא בחירה קלה, אך מצד שני אינה בחירה קתולית.

למזלנו, בשוק הבינוני שהיה פה בשנים האחרונות, ישנם מספר גופים בולטים, ומספר גופים שבלטו לשלילה. אם בחרנו במנהל השקעות מוצלח בשנתיים-שלוש האחרונות, ברוב המקרים לא נדרשנו לעשות שינוי.

כמו תמיד, מוזמנים להתייעץ.

540
0