. . . איך צלחו המשקיעים בחברות ההלוואות בישראל וארה"ב את משבר הקורונה?
top of page
  • חיים נתן

איך צלחו המשקיעים בחברות ההלוואות בישראל וארה"ב את משבר הקורונה?

שנה עברה מאז שיא התפרצות הקורונה, ומי שמסתכל על ביצועי שוק ההון מחודש אפריל 2020 קדימה, נוטה לשכוח את התחושות הקשות שהיו למשקיעים בחודש מרץ. ביצועים מדהימים של סביב 40-50% תשואה למי שהשקיע במסלולים של 100% מניות משפל השוק להיום, מזכירים יותר את שנת 2009, מאשר את מחיאות הכפיים במרפסות לצוותים הרפואיים.


אחת מהחששות הגדולים של המשקיעים היו לגבי ההשקעות במוצרי הלוואות בין עמיתים השונים (P2P) ובפרט: הלמן אלדובי P2P, טריא, ביטיבי BTB, בלנדר, IBI-CCF ואחרים. זה מפתיע לגלות, אבל בניגוד מוחלט לציפיות, לחששות ולאינטואיציה - רוב החברות לא רק שלא נפגעו,

אלא אפילו שיפרו את מצבם בעקבות המשבר!


BTB


ביטיבי - BTB - השקעה שקלית

החשש המרכזי כמובן היה לגבי חוזק התיק של BTB, טריא ובלנדר. התפישה הרווחת היתה שמדובר בעיקר בלווים חלשים שסורבו על ידי הבנקים, ולכן משבר הקורונה, והפיטורין יביא להפסדים רבים בתיקי הלקוחות. משכך, טריא וביטיבי עמדו בפני בקשות משיכה של עשרות מליוני שקלים שהתקשו למלא בפרק זמן סביר.

החשש גבר בעיקר ב- BTB שמעניקה אשראי לעסקים קטנים, תחום חשוף הרבה יותר למשבר הכלכלי בקורונה.

אבל ב- ביטיבי באופן ספציפי הרוויחו מהקורונה בעיקר עקב הסיבות הבאות:

א. מענקים וגרייס - BTB הקדימה להעניק אפשרות לגרייס 3 חודשים על תשלום הריבית, אמנם מעט מאוד מהלווים ביקשו את הגרייס, אבל למתקשים זה נתן אויר לנשימה. כמו כן מענקי המדינה אפשרו לרבות מהחברות לשרוד

ב. חיתום: חשיפה מעטה מאוד לתחום התיירות והמסעדנות, יחד עם תנאי סף, שאינם מאפשרים מתן אשראי לחברות בתחילת הדרך - הביאו למצב שרוב החברות בפורטפוליו היו יציבות, ולא נפגעו משמעותית מהמשבר.

ג. משיכות - לא ניכנס לעומק ההסבר הטכני, אבל המשיכות הגדולות עזרו למלא את קופת ערבות ההדדית

ד. הלוואות בערבות מדינה - BTB זכו במרכז להענקת אשראי בערבות מדינה, מה שהוסיף לחלק הזה של האשראי שכבת הגנה נוספת (ערבות מדינה חלקית)

ה. שיפור הבטחונות - כלקח, הם הגדילו את רכיב האשראי מגובה בטחונות (מה שנקרא בשפתם - הלוואת זהב), מה ששיפר את ההחזר בתיק, את היציבות וההחזר. מדובר במסלול נפרד של הלוואות זהב בטוחות יותר.


בשורה התחתונה, על פי הדוח שלהם לרבעון הראשון, הריבית הממוצעת נותרה כ- 6.4-6.7%, ושיעור הפיגור הממוצע סביב 2%. כמו כן, לדבריהם - הנזילות השתפרה לשבוע בממוצע להנזלת תיק.

הדוח המלא מופיע באתר BTB:




IBI -Consumer Credit Fund השקעה דולרית

עולם ההלוואות בין עמיתים לא הומצא בישראל, אלא בכלל באנגליה, ושוכלל לארה"ב. שם הוא נהוג יותר כברוקראז של רכישת הלוואות. חברות כגון פאגאיה, CCF והלמן אלדובי P2P - בונות כולן תיק אשראי באותה השיטה של רכישת הלוואות ממערכות מסחר על פי פרמטרים כגון דירוג האשראי של הלווה, מעמד תעסוקתי, מצב משפחתי, אזור מגורים וכו'.


בתחילת הקורונה, חלק מהחברות הפרידו הלוואות שנכנסו לפיגור, או שהיו עלולות להיכנס לפיגור למעין קרן צדדית, מצב שנקרא בשפה המקצועית side pocket. המשקיע שביקש למשוך את כספו, משך את כספו

מהתיק הראשי, ונשאר מושקע ב- side pocket, וזאת על מנת של תהיה העדפת לקוחות.


מצד שני, החשש מפיגורים הביא לעליית ריבית בהלוואות, כך שהתשואה הגלומה בתיקים עלתה משמעותית.

ובמקביל, המענקים הגבוהים שהעניק הממשל האמריקאי הביאו לאחוז חדלות פירעון ופיגורים נמוכים מהצפוי.

לגבי IBI CCF, שהינה קרן ללקוחות כשירים בלבד, נוצר מצב שההחזר למשקיע כמעט הכפיל את עצמו ביחס לביצועי העבר, ומשקיעים שנכנסים להשקעות בקרן מרוויחים הרבה יותר מאשר המצב שיהי טרם הקורונה. אבל ניתן להניח שככל שיעבור הזמן, התשואה תתכנס לתשואה הממוצעת שהייתה בעבר.


משבר הקורונה אמנם היה משבר קצרצר, שההשפעות הכלכליות שלו עוד יגיעו בעתיד, אבל נראה שחברות ההלוואות בין עמיתים, בארץ ובחו"ל (אלו שאנו עובדים איתם) צלחו טוב את המשבר, והמשקיעים לא רק שלא נפגעו, אלא אפילו שיפרו את הרווחים שלהם או הנזילות. כרגיל, מעוניינים בהשקעות אלטרנטיביות בין עמיתים -מוזמנים להתייעץ.




אין במידע לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני או ייעוץ/שיווק השקעות בידי יועץ/משווק פנסיוני או יועץ/משווק השקעות בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד. התוכן במסמך זה הינו למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג.


בנוסף, תוכן מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי או לגרוע מחובת בדיקת נאותות של המשקיע עצמו את ההשקעה.

bottom of page