. . . שלוש וקצת סיבות למה השוק יעלה?
top of page
  • חיים נתן

שלוש וקצת סיבות למה השוק יעלה?

בתקופה שהכותרות שליליות, וכתבות עם כותרות של-" תהיו מוכנים לירידות חדות" הן השולטות בתקשורת, צריך להתעלות ולחשוב מחוץ לקופסא. אז לאלו שחושבים שהשוק יעלה, ועולה לאורך זמן, להלן מספר נקודות שיתמכו בדעתכם:

שוק הבורסה ושור הבורסה
עולה! עולה! אולה!

האינפלציה תירגע

אין ספק שאחרי 14 שנים של ריבית אפסית, שהתחילה בשנת 2008, העולם מתחיל להתמודד עם אינפלציית נכסים משמעותית. אבל חלק מהאינפלציה הזאת, נובע פשוט מהעדר גורמי יצור. לדוגמא, נסו לרכוש רכב בישראל - ביד 2, אנשים מוכרים כבר את הזכות שלהם להזמנת רכב. בכזה עולם, רכבי הטרייד אין המשומשים עולים לפעמים ממש כמו רכבים חדשים מהניילון. אותו הדבר לגבי שוק הנדל"ן בישראל - פשוט אין דירות! בדיוק באותו האופן שאין עובדים. ולכן, חלק מרכיבי האינפלציה נובעים מהעדר מלאים. חזרת מפעלים לתעסוקה מלאה, תביא להאטה בקצב האינפלציה, דבר שיביא להאטה בהעלאת הריבית והפד לא יצטרך להמשיך בקצב העלאות הריבית הזה לאורך זמן.


הפד מגזים ויביא למיתון

לעומת המקרים הקודמים שהשוק חווה ירידות שכאלה, הירידות בפעם הזאת, לא מלוות בהודעות מרגיעות לעיתונות. היינו יכולים לצפות לתגובות של הפד כגון "נכון יש אינפלציה, אך הכלכלה חזקה", אך תגובות כאלה אין.

אחת מהטענות היא כי הפד רוצה להעביר לציבור פגיעה בתחושת העושר.

ירידות בשוק, אי ודאות, חשש למקום העבודה. אם הציבור ירגיש שהאדמה רועדת, הרי האינסטינקט שלו יהיה

לעצור הוצאות וזה לבד יביא לירידת מחירים. אבל פועל יוצא של זה, גם ירידה בצמיחה - ומה הכלי שמשתמשים

בו על מנת להמריץ את המשק? הורדת ריבית. ולכן הפד לא יוכל להמשיך בקצב העלאת הריבית זה לאורך זמן.


השוק הוא לונג

מאז מרץ 2020, די התרגלנו שהשוק עולה בקו ישר, אבל זה לא באמת כך. השוק מתנהג במגמת עליה עם ירידות, או כמו שקוראים לזה בסלנג "שיני מסור". הרי, מהי מטרת הפירמה? להשיא רווח לבעלי המניות שלה, זהו יעוד החברה, ולכן לאורך זמן, החברות ממשיכות לצמוח, ולהרוויח. אם החברות רווחיות וצומחות, הרי שמגמת העל של השוק היא למעלה. נכון, בשנה האחרונה היו כל מיני עיוותים, כגון טרנד הספאקים, או מניות החלום שהן חברות ללא רווח, עם מכפילי עתק. החברות האלה ירדו בחלקם גם 50 אחוזים ויותר מתחילת השנה, והעובדה שהאוויר יוצא מהבועה שהתנפחה, מאפשר לחברות הטובות, היציבות והרווחיות להמשיך להוביל את השוק ולתמוך בעליות לאורך זמן


ועוד כמה אינדיקטורים:

טוענים ששוק האג"ח חכם יותר משוק המניות מכיוון שקשה יותר להזיז אותו. תשואת העשר שנים לאגח ממשלת ארה"ב ירדה בתקופה האחרונה חזרה אל מתחת ל- 3% תשואה לשנה שמהווה רף פסיכולוגי. וייתכן וזה מסמן כי

חלק ממשקיעי האג"ח כבר מתמחרים האטה בעליות הריבית ובאינפלציה מדד הפחד יורד מרמות השיא.

מדד הפחד מודד סטיית תקן ולכן הוא יכול לעלות במהירות. אבל העובדה שמדד הפחד יורד, נותנת תחושה

ששיא הירידות אולי מאחור.


מדד הפחד...
"מדד הפחד"


גרף  של מדד השווקים

אני לא אומר שראינו תחתית, מהסיבה הפשוטה שאני לא יכול לדעת את זה. ולומר האם ראינו תחתית או לא, זה הימור ולא השקעה. אבל מי שחושב שמגמת השוק היא עליה, יכול להתייעץ מהי דרך ההשקעה הנכונה בתקופה הזאת.


*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם לרבות ניירות ערך, יחידות השתתפות בקרנות נאמנות ו/או כל נכס פיננסי אחר. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ אישי, המותאם לצרכי הלקוח. אין באמור לעיל התחייבות של מנהל הבלוג להשגת תשואה כלשהי. המידע בדף זה אינו מהווה יעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסים מכל מין וסוג שהם (לרבות ניירות ערך, מניות, אגרות חוב, יחידות השתתפות בקרנות נאמנות, אופציות, חוזים עתידיים, תעודות סל, מוצרים מובנים, קופות גמל, קרנות השתלמות, קופות פיצויים וכו') וכן אינו מהווה הצעה לרכישת מוצרים פיננסים כאמור.



bottom of page