. . . איך אפשר לנצח את הקוף בהשקעות במוצרים הפנסיוניים?
top of page
  • חיים נתן

איך אפשר לנצח את הקוף בהשקעות במוצרים הפנסיוניים?

השאלה האם ניתן לנצח את הקוף בהשקעות היא שאלה ותיקה שעוררה עניין רב בקרב משקיעים לאורך השנים. הקוף מייצג משקיע פסיבי, שבוחר השקעות באמצעות מזל ואינו מבצע מחקר או ניתוח כלשהו לפני שהוא משקיע את כספו. אני זוכר שכאשר התחלתי את דרכי בשוק ההון, עיתון גלובס היה עורך תחרות משקיעים, וגם שם הקוף היה מנצח במרבית המקרים. כמובן, שככל שאופק ההשקעה ארוך יותר, כך הסיכוי לנצח את הקוף קטן.




מחקרים שונים שנערכו בנושא הראו כי רוב מנהלי ההשקעות אינם מצליחים לנצח את הקוף באופן עקבי. מחקר שנערך על ידי הכלכלנים ג'וזף ליפסיץ וסטיבן צ'ייס מצא כי 92% מקרנות הנאמנות לא הצליחו להכות את מדד S&P 500 במשך 15 שנה.

מחקרים נוספים שנערכו בנושא הגיעו למסקנות דומות. מחקר שנערך על ידי ה-CFA Institute  בשנת 2021 מצא כי קרנות פנסיה אקטיביות הניבו תשואות נמוכות יותר מקרנות פנסיה פסיבית. המחקר מצא כי קרנות פנסיה אקטיביות הניבו תשואות ממוצעות של 6.3% לשנה, לעומת תשואות ממוצעות של 7.4% לשנה עבור קרנות פנסיה פסיבית.


הסיבה המרכזית לטענה ש"לא ניתן לנצח את הקוף" הינה תאורית השוק היעיל. על פי תאורית השוק היעיל, כל המידע הזמין לציבור כבר משוקלל במחירי המניות. לפיכך, קשה מאוד לנצח את השוק באופן עקבי, גם אם משתמשים בשיטות מורכבות של מחקר ניתוח.


עם זאת, ישנם גם משקיעים שהצליחו לנצח את הקוף באופן עקבי. הדוגמה הבולטת ביותר נחשבת להיות וורן באפט, שהצליח להפוך את השקעותיו לחברת ברקשייר האת'וויי לאחת מחברות ההשקעות הגדולות והמצליחות בעולם.

באפט טוען כי הוא מצליח לנצח את השוק הודות ליסודות פשוטים של השקעות ערך, כגון השקעה בחברות איכותיות במחירי הנחה. הוא גם מקפיד על השקעות לטווח ארוך, ומאמין כי השוק נוטה להניב תשואות חיוביות לאורך זמן. מנגד יש הטוענים שוורן באפט אינו משקיע רגיל, מכיון שהוא רוכש אחזקות מרכזיות בחברות, הוא גם משפיע עליהן דרך ההשפעה שלו כבעל מניות בדירקטוריון, ולכן הוא משנה את תוצאות החברה.


להשקעה פסיבית במדדים ישנם מספר יתרונות וחסרונות.

יתרונות:

  • תשואות גבוהות יותר מהשוק לאורך זמן: מחקרים רבים הראו כי השקעה פסיבית במדדים נוטה להניב תשואות גבוהות יותר מהשוק לאורך זמן.

  • עלויות נמוכות יותר: השקעה פסיבית במדדים דורשת פחות ניהול מאשר השקעה אקטיבית, ולכן עלויותיה נמוכות יותר. זו אחת מהטענות הרווחות לגבי הסיבה שהשקעה פסיבית מנצחת את ההשקעה האקטיבית.

  • פשטות: השקעה פסיבית במדדים היא פשוטה לביצוע, ואינה דורשת ידע וניסיון רב בשוק ההון.

  • אחת מהטענות שמצוטטות כחיזוק להשקעה פסיבית במדדים היא ההשקעה במדד ה- SP500, שלאורך זמן, מעטים הצליחו לנצח אותו (במונחי דולר)

חסרונות:

  • סיכון: השקעה פסיבית במדדים נושאת סיכון זהה לשוק ההון בכללותו.

  • חוסר גמישות: השקעה פסיבית במדדים אינה מאפשרת למשקיעים להתאים את תיק ההשקעות שלהם לתנאי השוק.

  • אחת מהטענות שמצוטטות כנגד השקעה פסיבית במדדים, היא מדד הניקי היפני. מאז שנות ה- 90 מדד המניות היפני לא הצליח להתרומם, ובמשך כמעט 30 שנים  לא הניב כל תשואה למשקיעים. האם ייתכן שזה גם מה שיקרה למדד ה SP500 למשל?


השקעה פסיבית במדדים במוצרי הפנסיה, הגמל והחסכון

ההשקעה הפסיבית במדדים בישראל עלתה מדרגה בשנים האחרונות. ביצועי החסר המשמעותיים של השוק המקומי, הביאו לנהירה עצומה של המשקיעים בישראל למדד ה-SP500. בעוד שלא ניתן להתעלם מהביצועים הטובים של מדד ה SP500 לאורך זמן, חייבים לזכור שמרבית המשקיעים בוחנים את ההשקעות שלהם במונחי שקל. וככזה, שינוי במטבע (התחזקות השקל) יכולה לגרום להפסד במדד, גם אם המדד עולה. ולכן חשוב מאוד לקחת גם מוצרים שאינם חשופים לדולר. לצערי, אין כמעט כאלה במוצרים הפנסיונים בישראל. דוגמא מעולה לזה היו חודשי נובמבר ודצמבר 2023. התפוצצות כלפי מעלה במדדי חו"ל כגון ה SP500 והנאסדק, קוזזה כמעט כולה על ידי התחזקות השקל.


ויותר מזה – לרוב, ישנו מתאם הפוך בין שער הדולר לבין שוק המניות. בזמן ירידות, אנשים בורחים לדולר (מה שנקרא run to safety). ואילו, בזמנים של אופטימיות – ישנה נטיה למטבעות מסוכנים יותר, שוק המניות עולה והמטבע האמריקאי נחלש.

לכן, גם בהשקעה פסיבית, על משקיעים מקומיים לחשוב על החשיפה לדולר. זו אחת מהסיבות שלפעמים, השקעה במסלולי מניות מנוהלים של בתי ההשקעות מנצחת את ההשקעה במדד ה- SP500!


כאשר בוחנים את מוצרי הפנסיה, השתלמות, גמל להשקעה, ופוליסות החסכון - אפשרות אחת על מנת לקזז את החשיפה לדולר היא חשיפה למדד הנאסדק במונחי שקל. השקעה זו  קיימת נכון לינואר 2024,  רק באחת מחברות ההשקעות בישראל. אם אתם לא משקיעים במדדי טכנלוגיה שקליים, אז יש לשקול לקחת חשיפה מסויימת בתיק מניות מנוהל אקטיבי שלו חשיפה נמוכה למונחי דולר. למשל מסלול של 50% מניות, ו-50% SP500. או במוצרי הפנסיה שילוב של תלוי גיל עם מסלולים פסיביים.


אני מניח שקיזוז מסוים של החשיפה המטבעית בהשקעה פסיבית, יכול להביא למצב שבו במונחי שקל ולאורך זמן תצליחו לנצח את הקוף. אך כפי שהסברתי העובדה שאין מתאם הפוך בין שער החליפין לשוק המניות, הופכת השקעה כזו לתנודית הרבה יותר.


כרגיל מוזמנים להתייעץ

 

 

109 צפיות0 תגובות
bottom of page