. . . 5 טיפים לעצמאות כלכלית לשנה החדשה
top of page
  • חיים נתן

5 טיפים לעצמאות כלכלית לשנה החדשה

לכבוד השנה החדשה, חשבתי לשתף אתכם ב- 5 טיפים לעצמאות כלכלית, או התנהלות כלכלית נכונה. אלו טיפים שאספתי במהלך שנות העבודה שלי ככלכלן, כמנהל השקעות, כמנהל סניף בנק כמתכנן פיננסי, ומלווה משפחות. כמובן שלא כל הטיפים מתאימים לכולם, אבל מספיק שתיישמו שניים שלושה טיפים, אני בטוח שהשנה הבאה תהיה טובה יותר.

חמשת הטיפים :

הטיפ הראשון: מגיע לכם לחיות בלי מינוס.

על פניו נראה שזה טיפ קל. הרי אם למישהו יש כסף, אז הוא יכול לחיות בלי מינוס. אבל איך בכלל אפשר לחיות בלי מינוס במדינת ישראל? אבל זה בכלל לא ככה. כמנהל סניף בנק, יצא לי לראות חשבונות של אנשים בכירים במשק, חלקם כאלה שקוראים אליהם כמקבלי השכר הגבוהים ביותר בדוחות הכספיים. גם לאנשים כאלה לפעמים יש מינוס, ומינוס עמוק. גם לא כזה שנסגר עם קבלת הבונוס השנתי בסך כמה מאות אלפי שקלים. מדוע? חוסר התנהלות כלכלית נכונה.


מינוס זו מחלה, וזו התנהגות כרונית כלכלית פשוט גרועה. מינוס זו הלוואה ללא תכנית החזר, וללא תוקף.

ולכן ברוב המקרים זו הריבית הגבוהה ביותר במסגרת מוצרי האשראי שהבנק יכול להציע. אם יש לכם מסגרת אשראי, ומולה יש פיקדון או חסכון - תשתמשו בהם על מנת לסגור את המינוס ולסגור את המסגרת (מסגרת זו האופציה להיכנס למינוס). אם יש לכם מינוס ללא כסף בצד, פשוט קחו הלוואה זולה ותסגרו אותו. ברגע שלא תהיה לכם את האופציה להיכנס למינוס (שוב- חשוב לבטל את מסגרת האשראי), לא תכנסו למינוס, ותתכננו את ההוצאות שלכם חכם יותר. אין סיבה לשלם הלוואות בריבית גבוהה לבנק. תעשו את זה.

הטיפ השני: קודם שלמו לעצמכם.

מי שאומר אני אחסוך את מה שיישאר לי בעו"ש בסוף החודש. לא חוסך. קודם חוסכים ואז צורכים. תתחילו בהוראת קבע חודשית, ולאחר מכן תוציאו את הוצאות המחיה הרגילות. ברגע שתהיה לכם הוראת קבע לחסכון, זה הופך לטבע שני, כמו תשלום חשמל, או מיסים. והכסף נצבר.

הטיפ השלישי: הימנעו מביטוח מיותר.

זו אחת הטעויות הפיננסיות הנפוצות ביותר. כפל ועודף ביטוח. כפל ביטוח זה המצב בו יש לכם כיסוי כפול שלא ניתן לקבל כסף כפול עבורו - כמו למשל ביטוח בריאות כפול - הרי לא ניתן לעשות ניתן פעמיים. ביטוח עודף, אני מתכוון לביטוח שאתם פשוט לא צריכים. ביטוח בריאות כפול, יאכל מכספכם מעל 100 אלף שקל למשך כל תקופת חייכם. לא חבל?

הטיפ הרביעי: קנו בירידות

זה אולי הטיפ הקשה ביותר. כשיש ירידות חדות בשווקים, החדשות מתמלאות בכותרות רעות, הפחדות, כותרות צבועות באדום ותמונות של דובים. התיאבון לסיכון יורד, ורוב הלקוחות מתקשרים ומבקשים למשוך

את הכסף. אבל ברוב המקרים, זו דווקא הזדמנות. למי שיש כסף בצד, והוא מרגיש אמיץ, עם אופק השקעה ארוך - ראוי שיגדיל השקעות. מי שכספו כבר מושקע, ויש לו אופק השקעה ארוך - שיגדיל את חשיפת המניות.

הטיפ החמישי: תנו לכסף לעבוד.

אומרים שאיינשטיין אמר שהפלא השמיני בעולם הוא כוח הריבית דה ריבית. הכוונה היא שאם תפקידו 2000 שקל לחודש בחודשו (ראו טיפ 2), ב-5% תשואה, אז במשך 6 שנים הוא יצבור כ- 168 אלף שקל. שזה עוד שנת הפקדה בחינם. מה היו המספרים אם זה היה נאמר 7% תשואה? מה היה קורה אם זה היה בקרן פנסיה שהיא ל- 40 שנה לפחות? מה היה ההבדל בין מסלול סולידי לאגרסיבי יותר? כוח הריבית דה ריבית, זה בדיוק הכוח שעובד הפוך במשכנתא - אנשים שמשלמים עשור שלם, ובקושי מורידים מהקרן.

בואו נהפוך את זה וניתן לכסף לעבוד בשבילנו.

שנה טובה! וחג שמח :-)


bottom of page