. . . BTB, פקדון או קרן כספית? המדריך השלם
top of page
  • חיים נתן

BTB, פקדון או קרן כספית? המדריך השלם

*** מעודכן ינואר 2023***

בכל יום כמעט אני עושה שיחת הסבר אחת לפחות לגבי מהן האפשרויות שניתן לעשות עם כסף פנוי שנמצא על הגדר? לקוחות רבים ממתינים עם כסף פנוי לצרכים עתידיים, או שנכנסים כרגע לשוק ההון במנות ולא בבת אחת. בזמן הזה, הר השקלים, פקדונות העתק של הבנקים, מניב להם רווחי עתק, ולנו פרורים שלא מכסים אפילו רבע מהאינפלציה. קבלו את המדריך השלם לכסף נזיל: BTB? פקדון? או קרן כספית? התשובות בהמשך


איור להמחשה לשוק ההון ולעליות ביולי 2022

ריבית בנק ישראל, מגיעה נכון לסוף ינואר ל- 3.75%. כאשר הציפיות הן שתגיע לאזור ה- 4%. ריבית הפריים גבוהה ב 1.5% יותר. והיא נכון לסוף ינואר 5.25%. ללקוחות אמידים רבים של המשרד, יש כסף רב שיושב בעו"ש ולא מניב תשואה. לחלקם, יש צורך עתידי, וחלקם חוששים עקב הירידות בשווקים מתחילת השנה.

באמת המוחלטת - לא משנה איפה השקעתם בשנת 2022 בנכסים הרגילים - הפסדתם!

האג"ח השקלי - הפסיד בגלל עליית הריבית

האג"ח הצמוד - הפסיד בגלל עליית הריבית, ולמרות ההצמדה

המניות הפסידו

והשקלים בבנק, כולל הפקדונות - הפסידו ביחס לאינפלציה כ- 5% ריאלית.

אה מה ניתן לעשות עם הכסף הפנוי, כפקדון או תחליף פקדון?

א. קרן כספית

קרן כספית הינה קרן נאמנות מפוקחת על ידי רשות ניירות ערך שמטרתה להחליף ללקוח את הפקדון הבנקאי. הרעיון פה הוא בעצם יתרון לגודל. אם לקוח רגיל יפנה לבנק הבנק יתן לו את הריבית הקמעונית הרגילה - סביב 0.3% עם נזילות יומית. , אך כאשר מנהל קרן של מאות מליוני שקלים ויותר מתמקח הם הבנק, הוא כנראה יקבל יותר באופן משמעותי. אני זוכר שכמנהל השקעות בעברי, ניהלתי קרן כספית שכזו שנסחרה בדולר. ניהול הקרן התמקד בעיקר במכרז יומי בבנקים שעשה הצוות שלי, וניהול של תקופת ההלוואה של הבנקים.

כמו כן, קרן כספית ישראלית, יכולה לקבל דרך חוב של בנק ישראל (מק"מ) ריבית שקרובה לריבית בנק ישראל. ולכן ניתן להניח שלאורך זמן קרן כספית, תניב בנזילות יומית את ריבית בנק ישראל פחות דמי הניהול שלה.

כל מה שנותר לנו הוא לחפש את הקרן עם דמי הניהול הזולים ביותר וביצועים טובים. אז איך עושים את זה?

נעבור לצורך העניין לאתר כגון פאנדר, באתר יש בצד ימין למעלה סינון לקרנות כספיות. ומשם בוחרים קרן

נסכם את אפשרות א:

נזילות יומית. תשואה סביב ריבית בנק ישראל. נניח כ - 3% עד 4% לאורך זמן. יותר מפקדון, אבל לא באמת אטרקטיבי בעיני. יתכנו עלויות נוספות על ידי הבנק כי רכישת הקרן דורשת הסכם לרכישת קרנות נאמנות.


ב. BTB והלוואות בין עמיתים

אנחנו יכולים לעלות רמה בסיכון, ולהגיד – שבמקום שהכסף שלנו ישכב בפקדון, והבנק ילווה אותו. בואו נלווה אותו אנחנו. על קו המחשבה הזה יושבות הפלטפורמות של הלוואות בין עמיתים. מן הסתם מדובר ברמת סיכון גבוהה הרבה יותר, כי הרי מי שלווה ממני כסף יכול גם לא להחזיר.

בואנו נבחן למשל את פלטפורמת ההשקעות BTB שאני אוהב. BTB זה be the bank, וזו בדיוק המשמעות. בוא תהיה אתה הבנק.

חלק מהלוואות ב- BTB צמודות לפריים, כך שהעלאת הריבית האחרונה, העלתה גם שם את הריבית ללקוחות, נכון לסוף 01/2023, הריבית הממוצעת ב- BTB הינה כ- 7.9% במסלול הרגיל, ו כ- 8.6% במסלול זהב שנעול לשנה וחצי. ישנם דמי ניהול ומנגנוני ערבות הדדית שמורידים כ- 1% מהתשואה, וכמובן מס רווחי הון של 15%. כמו כן, עקב עודף ביקוש של משקיעים, יש כיום נזילות של כ- 2%, כך שרק כ- 98% מכספם מושקע נכון לסוף ינואר 2023.


ברור שלווה שמשלם 7-8% ריבית, יכול להקלע לבעיות, ולכן כפי שהסברתי, סביר להניח שחלק מהכסף שנתתי ללווה, לא יחזור. זה קורה גם בבנקים, וזה יקרה גם בפלטפורמות האלו. ולכן תניח לפחות 2% פיגורים, שאמורים להיות משולמים ממונח שנקרא "ערבות הדדית", עד שהפלטפורמה מסדירה את החוב, או מכירה בהפסד.

זה באמת נושא קצת יותר מורכב, ולכן מוזמנים להתייעץ בטרם תקבלו החלטה.

נסכם:

נזילות – ללא התחייבות. לרוב תוך 30 ימים. תשואה של כ- 5% נטו ומעלה. יותר במסלול זהב, שנעול לשנה וחצי, אבל להלוואת מגובות בבטחונות נוספים.


ג. פקדון בנקאי

לאחר שהתחיל מסע ציד בעיתונות הכלכלית על כיצד הבנקים גלגלו את כל העלאת הריבית על ההלוואות, אבל לא נתנו כמעט כלום לפקדונות, התחילו חברי כנסת שניחוח בחירות באפם להעלות את הנשוא לדיון בועדת הכלכלה.

הבנקים, שיודעים לצאת מבורות שכאלה, התחילו מיד להעלות ריבית על פקדונות. ויחד עם מאמץ של התקשורת הכלכלית ובנק ישראל, נהיית מעין מיני תחרות בנושא, שמובל גם על ידי הבנק וואן זירו שמציע לרוב ריבית אטרקטיבית.

בשורה התחתונה: אין נזילות, לפחות שנה. סביב 3-3.5% נטו נכון לפקדו נעול לשנה.

אופציה נוספת היא פקדונות בנזילות גבוהה, צמודים לפריים, הריבית פה ממש נמוכה, תניחו סביב 2% נכון לסוף ינואר 2023.

בשורה התחתונה: נזילות גבוהה, ריבית נמוכה יור


אז מה עושים? כל אחד והצורך שלו. מי שמחכה להזדמנויות בשוק, לא נראה הגיוני לנעול את כספו בפקדון תמורת 3% מי שיודע שהוא צריך את כספו לצורך מסוים בעוד שנה למשל או חצי שנה - עדיף שיחפש פקדרון מתאים או קרן כספית. מי שיודע שהוא לא זקוק לכספו לפחות שנה וחצי, או מחפש תחליף אג"ח קונצרני או מניות - ישקלו ברצינות את BTB

כרגיל - מוזמנים להתייעץ.

לקריאה נוספת: הלוואות חברתיות



*אין במידע באתר כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד. התוכן באתר/מסמך למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג. בנוסף, תוכן באתר/מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי או לגרוע מחובת בדיקת נאותות של המשקיע עצמו את ההשקעה.

bottom of page