. . . המלחמה ושוק ההון (עדכון 18/10/2023)
top of page
  • חיים נתן

המלחמה ושוק ההון (עדכון 18/10/2023)

קודם כל והכי חשוב – אני מקווה שבפן אישי, כולם בטוב באירוע הבלהות הזה שנפל על כולנו. ואני מקווה שיהיו בשורות טובות וכמה שיותר מהר.




בכל החדשות הכלכליות מנסים להשוות בין התנהגות הבורסה באירועים קודמים ולנסות להעריך מה יקרה הפעם. לא שיש מה להשוות בין אירועים, אבל מי שזוכר ביומיים הראשונים למלחמת לבנון, הבורסה צללה בתוך יומיים בשיעור חד. לאחר מכן התאוששה במהלך ימי המלחמה. בתקופת המלחמה נפלה הבורסה בת"א ב-8%, אבל בחודש שלאחר מכן כבר עלתה ב-7% ובתוך 3 חודשים מהאירוע המלחמתי טיפסה ב-16%.


אבל האירוע של מלחמת לבנון השניה, לא דומה למה שקורה היום.

בשום מקום בעולם, או בישראל התמודדו אי פעם עם מצב כזה גם לא באירוע התאומים, מבחינת נפגעים להיקף אוכלוסיה, לא היה כזה אירוע.


קצת מהתנהגות השוק מתחילת האירוע:

הדולר מטפס בהגיון רב, למרות התערבות בנק ישראל במסחר, וחוצה את ה- 4 שקלים לדולר. יש לזה משמעותיות אינפלציוניות וכלכליות מאוד גדולות.

האינפלציה יצאה נמוכה מהצפי, ויחד עם המצב הכלכלי הנוראי, ישנן ציפיות בשוק להורדת ריבית, אולי אפילו שתיים עד סוף השנה. אני לא בטוח שזה יקרה, כי אז האינפלציה תשתולל גם בגלל הדולר, וגם בגלל שאין גורמי יצור כמו דירות, חלב, חקלאות ובכלל. הציפיות להורדת הריבית הביאו לעליות חדות בשוק האגח בארץ. וכיום באופן מגוחך, אגח ממשלת ישראל מניב ריבית נמוכה יותר מזו של ממשלת ארה"ב.

בנק ישראל כבר נתן הצהרה שבהחלטה הקרובה לא תהיה הורדת ריבית, מה שקצת קרר את אגרות החוב.


הבורסה המקומית ירדה בחדות בימים הראשונים, אבל סה"כ מתקנת לאחרונה.


מה עושים?

ראשית, לא עושים פעולות מפאניקה.. כמו כן, יש לזכור ששינוי מסלול ברוב המקרים לוקח 3 ימים, ואף אחד לא חוזר בזמן הנכון לאחר מכן. כך שסופגים את הירידות, ולא מקבלים את העליות שיהיו בעתיד – כי יהיו בעתיד עליות.


רבים מהלקוחות העבירו חלק מההשקעות שלהם לחול, למדד ה SP500 ולדולר. אז הפגיעה אצלהם תקוזז לאור צניחת השקל (עליית הדולר). ונכון להיום, מתחילת החודש, מדד ה S&P500 במונחי דולר עלה מעל 4%.

רוב הגופים המוסדיים, בגלל השנה המטורפת עם כל הבעיות שלה, חשופים לחול בין 70%-60% מההשקעות שלהם. עם כ- 25% חשיפת מט"ח. אני מניח שבמלחמת לבנון השניה - 2006, הגופים המוסדיים היו חשופים סביב 40% ומטה לחול, כך שלעומת מלחמת לבנון השניה, החשיפה המוסדית לחול גבוהה הרבה יותר, והפגיעה תהיה נמוכה יותר.


הסיבות האלו, מביאות למצב מוזר, בו למרות המצב הבטחוני, הנפשי, הכלכלי הקשה – המסלולים הכלליים בהשקעות נמצאים סביב האפס- ואפילו עם רווח קל נכון למועד העדכון. ומי שמושקע בחול בכלל מורווח - ויפה נכון לעכשיו.


מי שזקוק לכסף, למשל לדירה, בחודשים הקרובים - עדיף לנצל את זה שההשקעות כמעט ולא ירדו - ושישקול למשוך או להעביר למסלולים סולידיים שקלים.


עם זאת כאמור, האירוע הזה לא דומה לשום דבר שהיה בעבר. ולכן חשוב להסתכל על כל תיק בפני עצמו. כרגיל, מוזמנים להתייעץ.

146 צפיות0 תגובות
bottom of page