. . . למי רע פה?! האם השוק בתל אביב יגיע לשיא כל הזמנים בקרוב?
top of page
  • חיים נתן

למי רע פה?! האם השוק בתל אביב יגיע לשיא כל הזמנים בקרוב?

מלחמה בדרום, קרבות בצפון, מאות אלפים מפונים, חטופים,  גרעון שהולך וגדל – האם שמתם לב שהשוק בארץ קרוב לשיא כל הזמנים?

בשקט בשקט, מדד השוק המקומי, תל אביב 35, מתקרב לשיא כל הזמנים.



השיא הקודם נקבע ב 13/1/2022 ועמד על 2071 נקודות.  נכון ל 30/3/2024 השוק נמצא ב – 1999 נקודות לאחר שכבר היה בשווי תוך יומי של  2018 נקודות. רק כ- 2.5% משיא כל הזמנים.  איך זה יכול להיות? והאם נראה את השיא מגיע בקרוב?


שוק ההון או הכלכלה?

בהשקעות קיימת הבחנה בין wall street  ל- main street הטענה היא שיש פער בין הרחוב והכלכלה לבין שוק המניות. למשל דוגמא בסיסית שתעזור להבין את הקונספט היא, שאם "ברחוב" הכלכלה גרועה עם אבטלה שהולכת ועולה, הרי שיש ציפיות להורדת ריבית, וככל שהציפיות עמוקות יותר, הרי שהאלטרנטיביות להשקעת כסף פנוי יורדות, והציבור נוהר למניות.

כך למשל בשוק המקומי, למרות כל מה שכתבתי לעיל, נראה שהאינפלציה יורדת, וישנן ציפיות שבנק ישראל יוריד את הריבית בחודש אפריל, ולפחות יוריד את הריבית פעמיים נוספות עד סוף השנה.

במקרה הזה, שהשוק מתמחר כתרחיש מרכזי, ריבית בפקדונות תניב כ- 3%, קרנות כספיות יניבו כ-  3.5% והציבור שהתרגל לריבית גבוהה בנכסים הסולידיים, יתחיל לצאת למניות. המשקיעים לא מחכים לזה, ולכן רוכשים (או לפחות לא מוכרים) ולכן השוק עולה.


התנהלות הגופים המוסדיים:

בסופו של יום, יש פה גופים מוסדיים שמנהלים טריליוני שקלים בשוק ההון. אם אתם רוצים לדעת מי חשוף לשוק המקומי ומי חשוף לשוק הבינלאומי, תוכלו לדעת את זה בקלות על ידי מעקב אחרי ביצועי קרנות ההשתלמות לדוגמא.


בחודש בו השוק הבינלאומי עולה, והשוק המקומי יורד, סביר להניח שנראה גופים שחשופים לחול כמו מיטב ואנליסט למשל, מובילים את טבלת הביצועים. בחודש בו השוק הישראלי מוביל, נראה גוף כמו כלל ביטוח מוביל את הביצועים.

בואו נראה את אקסלנס כדוגמא להתנהלות הגופים המוסדיים בשוק. ב 2022, שנת שיא לשוק המקומי, הפניקס אקסלנס הובילו את טבלת הביצועים. עם תחילת הרפורמה המשפטית, וביצועי חסר משמעותיים של השוק המקומי, הפניקס אקסלנס ירדו לתחתית הטבלה. בשיחות שלנו עם מנהלי ההשקעות של הפניקס, הבנו שהם בתהליך של הסטת השקעות לחו"ל. אבל עקב דלילות השוק המקומי, הם לא יכולים למכור את האחזקות בארץ, אלא להגדיל את ההשקעות בחו"ל רק מכסף חדש. לאורך הזמן שעבר, נראה כי הפניקס אקסלנס הגדילו בקרנות השתלמות את החשיפה שלהם לחו"ל, עד למצב בו שיפרו את המיקום היחסי שלהם. לגוף מוסדי בישראל, מאוד קשה לשנות ידיים בשוק המקומי.


זה הולך לשני הכיוונים.


נאמר וגוף מוסדי כמו מנורה או כלל, מחליט להגדיל אחוזים בודדים יחסית בשוק המקומי. מנורה מנהלת בקרן הפנסיה לבדה מעל 250 מיליארד שקל. הרכישות השוטפות שעל גוף כזה להסיט לשוק המקומי, יעלו לבדן את השוק.

כך, שכל עוד "הידיים החלשות", כפי שאנו קוראים לציבור, לא מוכר באופן משמעותי. והגופים המוסדיים רוכשים – נראה שיש כמעין רשת הגנה בשוק.

יש לציין, שאין פה כדור בדולח. מהלך הגדלת השוק המקומי יכול להסתיים ביום.


טעמי הציבור:

המגמה פה לא ברורה בכלל.

 

 

על פי דיווחי הבורסה לניירות ערך, מתחילת שנה מכר הציבור כ- 800 מליון שקל בקרנות המתמחות בתל אביב 35. מצד אחד זה פדיון, מצד שני, זהו סכום קטן מאוד בשוק המקומי. בראיה שבועית, בקרנות המחקות התמתנו בשבוע האחרון רכישות של קרנות בכ- 165 מליון שקל. אבל כמו כן, התגברו המכירות של קרנות העוקבות אחר מדדי מניות מקומיים והסתכמו בכ – מיליארד וחצי., בעיקר מדד מניות הבנקים, זאת בהמשך למכירות בסכום של כ 560- מיליון שקל בשבוע הקודם .

כך שהנתונים סותרים ולא כל כך מסתדרים עם העליות בשוק.

 

מהו כיוון השוק?

תמיד אני אומר שבטווח הארוך הכלכלה מנצחת. ואם אין פתרון בצפון, וללא חזרת תיירות פנים, חוץ, ומפונים לבתיהם, קשה לראות את השוק ממשיך לעלות בטווח הרחוק. זה לא אומר שבטווח הקרוב השוק יגיע לשיא כל הזמנים, לאור קבלת המצב הגיאופוליטי והכלכלי כמו שהוא.

 

כמתכנן פיננסי, אני בונה עבור הלקוחות תוכנית שלא דורשת שינוי לעתים תכופות. תיק ההשקעות שלכם תמיד צריך להיות מאוזן ומתאים לתכנון הפיננסי שהוחלט עליו. החשיפה לחול היא לרוב גם חשיפה דולרית, שלא מתאימה תמיד, וגם חשיפת יתר לשוק המקומי לא נראית נכונה כיום ובכלל, ומחייבת שינוי כלשהו של הגדלת חשיפה לחו"ל.

לא בטוחים שהתיק שלכם מתאים למצב? כרגיל – מוזמנים להתייעץ

 

 

 

 

 

 

 

 


83 צפיות0 תגובות
bottom of page