. . . שלושה פרמטרים לבחירת מנהלי השקעות טובים
top of page
  • חיים נתן

שלושה פרמטרים לבחירת מנהלי השקעות טובים

רבים שואלים אותנו, איך בוחרים מנהלי השקעות טובים? אז להלן שלושה פרמטרים בהם אנו נעזרים על מנת לבחור מנהלי השקעות.


הפרמטר הראשון -ידע מהשוק:

צוות המשרד היום בניהול עושר משפחתי, הוא בעל נסיון השקעות מצטבר של עשרות שנים ועשרות מיליארדי שקלים. יש לנו לא מעט חברים בשוק, ואנחנו יודעים איזה צוות השקעות נמצא בדעיכה ואיזה נמצא בצמיחה. אנחנו יודעים מקשרים אישיים את התזוזות הפנימיות שפעמים רבות מסבירות את ביצועי החסר או היתר של הגופים השונים. לרוב, חילופים של מנהל ההשקעות הראשי גוררות עזיבות בצוותי ההשקעות, ומביאות לביצועי חסר בתקופה שלאחר עזיבתו.

לדוגמא:

המעבר אל אורי קרן מילין למור לפני יותר מ- 3 שנים, הביא את מור לביצועי יתר משמעותיים, אבל הביא את ילין לביצועי חסר, שרק בשנת 2023 הם מצליחים להתאושש ולהוביל את הטבלה.

למשל, עזיבת מנהל ההשקעות הראשי של כלל, דורי, הביאה את כלל לביצועי חסר משמעותיים, ותכלס למקום האחרון בטבלה.


הפרמטר השני - התמקדות בהשקעות:

קצת דומה לחלק הקודם, אבל מהנסיון שלנו, והשיחות עם מנהלי ההשקעות אנחנו יודעים פעמים רבות באיזה פוזיציה יושבים הגופים. ולא קל לשנות פוזיציה של מנהלי השקעות. יציאה או כניסה למשל למדד הבנקים בישראל יגרור פירוק שלו, במקרה שגוף מוסדי מחליט לצאת. או תשואת יתר שלו אם גוף מוסדי מתחיל לאסוף סחורה. בכלל, בנזילות בבורסה בישראל, כמעט קשה לגופים המוסדיים לזוז.

אז מהנסיון שלנו, ומההכרות שלנו עם הגופים המוסדיים, אנו יודעים למשל מי חשוף יותר לחו"ל, מי חשוף יותר לטכנלוגיה. מי חושב שכרגע יש הזדמנויות בחוב, ולכן נמצא בפוזיצייה דפנסיבית במניות. למי יש נכסים בלתי סחירים גדולים, ולמי אין נכסים בלית סחירים בכלל או מעט.

בהתאם לאני מאמין שלנו לגבי כיוון השוק, כך נשאף לעבוד עם הגוף או הגופים שמתאימים לפוזיציה שלנו.


הפרמטר השלישי - מפת חום של מנהלי ההשקעות

בכל חודש וחודש אנחנו בודקים את התשואות של מנהלי ההשקעות המוסדיים, ומכניסים אותה לטבלה שאנו קוראים לה טבלת חום. היתרון בטבלה הזו, שניתן לראות מגמות. באמצעות הטבלה הזאת, אנחנו יכולים להתחיל לבדוק עם מנהלי ההשקעות מה קורה. למשל, אם נבדוק את אקסלנס, הרי נראה שהם נמצאים בביצועי חסר משמעותיים, צוות ההשקעות שלהם לא השתנה, ועולה השאלה כיצד הם עברו מהמקומות הראשונים ב - 2022 למקומות האחרונים ב- 2023. בעקבות זה, אנו יוזמים שיחה עם מנהלי ההשקעות של הפניקס אקסלנס, ושואלים מדוע הם בביצועי חסר משמעותיים. בהתאם לתשובה שלהם אנו מחליטים האם להוציא באופן אקטיבי, להפסיק להכניס כסף חדש, או להמשיך לעקוב. (כמובן שלא מדובר על מסלולים מחקי מדד- שם אין משמעות לצוות הניהול)



ניתן לראות תמונה די ברורה מי "נמצא על הגל", ומי לגמרי מחוץ לתמונה. זה לא אומר שמי שבאדום פסול לגמרי, להיפך, אם יהיה שיפור מגמה מוסבר והגיוני יכול להיות שנתחיל להכניס לשם לקוחות. ואותו הדבר גם לגבי הגוף הראשון, אם הוא מתחיל לפספס עם הסבר, הרי שייתכן ונתחיל להוציא ממנו לקוחות.


ולבסוף, הכלל החשוב ביותר הוא פיזור

הכלל החשוב ביותר בניהול השקעות הוא פיזור. לא יכול להיות שכל כספם יהיה אצל מנהל השקעות אחד או שניים - מוכשרים ככל שיהיו. לכל מנהל השקעות תהיה תקופה רעה או תקופה טובה. לעיתים רבות נובעת מהפוזיציה שלו שקל/דולר ישראל/חול מניות/אגח. כך שלאורך זמן חשוב שהתיק יהיה בנוי טוב, מפוזר ויציב ולאו דווקא על מנהל כזה או אחר.


למרות המשפט האחרון אנחנו עם האצבע על הדופק גם ברמת השיחות וההסברים המקצועיים וגם ברמת הביצועים.

ובמקרים רבים, אם אנחנו חושבים שיש משהו מהותי שצריך להעשות אנחנו יוזמים אותו אקטיבית.

כרגיל, מוזמנים להתייעץ.


25 צפיות0 תגובות
bottom of page