. . . מרוויחים מעל 26,378 שקלים? שני דברים חשובים שעליכם לדעת
top of page
  • חיים נתן

מרוויחים מעל 26,378 שקלים? שני דברים חשובים שעליכם לדעת

מרוויחים מעל 26,378 שקל ברוטו לחודש? יש 2 נושאים עיקריים בנושאי מיסוי לפרישה שעליכם לדעת.

הצמיחה בשכר בשוק הייטק, מביאים לכך ששכר גבוה בהרבה מ 26 אשח לחודש ברוטו, אינו דבר נדיר.

ולמי שמרוויח מעל 26,378 לחודש יש שני חברים בתלוש שכדאי לו להכיר וכדאי לו להבין מהי המשמעות שלהן:

שטרות כסף ישראלי
26.378 ברוטו בחודש


קצבה מוכרת

קצבה מוכרת היא קצבה שלא זיכתה בפטור ממס במעמד ההפקדה, ולכן הינה פטורה ממס במעמד התשלום - כן, זה דיי סינית. (ממליץ בחום לקרוא על מושגים חשובים בתחום תכנון ומיסוי פרישה). אסביר: קצבה שמגיעה מהפקדות שמקורן בשכר שמעל 26,378 שקלים הינה קצבה מוכרת. מדוע? מכיוון שאם תפתחו עכשיו את תלוש המשכורות שלכם תראו שם חבר - לחבר הזה קוראים שווי גמל או שווי קצבה. אתם בעצם משלמים מס על הפקדות המעסיק שמעל השכר הזה. מכיוון שאתם משלמים מס על ההפקדות, כשתמשכו פנסיה אי שם בעתיד מההפקדות האלה, הפנסיה הזאת תהיה פטורה ממס הכנסה. (ואם חשבתם שמס הכנסה לא נמצא איתכם גם בפנסיה - טעיתם טעות מרה). קצבה מוכרת היא אחד התרגילים שאנחנו משתמש בו בעת הפקדה לקופת גמל לתיקון 190.


מה הבעיה? הבעיה היא שהנושא לא מספיק מהודק מבחינה טכנולוגית. איך ביטוח המנהלים שלכם בחברת הביטוח המסוימת שלכם, יידע האם ההפקדות שהוא מקבל מקורן בשכר שמעל 26378 שקלים בחודש? או שסתם בחרתם להפקיד לביטוח מנהלים, גם אם אתם מרוויחים שכר ממוצע במשק?


אני שוב אדגיש - הנושא הזה הוא קריטי, והוא שווה לכם גם מאות אלפי שקלים בתשלומי מס הכנסה מצטברים בפנסיה. אתם תצטרכו לשכנע גם את מס הכנסה וגם את חברת הביטוח או קרן הפנסיה שקצבת הפנסיה שלכם הינה קצבה מוכרת ולא קצבה מזכה.


הפתרון: כעקרון, המעסיק שלכם אמור לדווח לחברות הפנסיה והביטוח מה קצבה מוכרת ומה קצבה מזכה, אבל לא הייתי בונה על השידור הנכון ובטח לא על הקליטה הנכונה. ולכן אני ממליץ לשמור את טפסי ה-106 כמה כשיותר זמן. טפסי 106, אלו הם הטפסים השנתיים שמדווחים על השכר, השכר המבוטח וההפקדות לפנסיה.

מה עושים? - שומרים על קבצי 106 דיגיטליים. אולי יום אחד הם יעזרו לכם


שווי פיצויים

מרוויחים מעל 34,900?!

מזל טוב! יש לכם חבר נוסף - תפתחו את תלוש המשכורת שלכם - שם תראי בנוסף לחבר הקודם ("שווי גמל")

גם חבר חדש - זקיפת פיצויים או שווי פיצויים. זהו תשלום מס על הפקדת המעסיק שלכם לפיצויים עבורכם.

גם פה, כמו במקרה הקודם - אם שילמתם מס על ההפקדה, הרי שמשיכה לא תשלמו מס, כי ההפקדה הזו תייצר קצבה מוכרת ולא קצבה מזכה.


מה הבעיה? כמו בסעיף הקודם, אך אחד לא באמת יודע לצבוע את זה.

הבעיה הולכת ומחריפה בעת משיכת פיצויים. בעוד שפיצויים חייבים במס מעל תקרה מסוימת, הרי אותן פיצויים שמעל שכר 34,900 - לא נכללים בתקרת הפטור והם פטורים לגמרי. גם אם תרצו להשאיר אותם לפנסיה, חברת הביטוח או קרן הפנסיה לא תדע בוודאות שמדובר בפיצויים שמעל תקרת ההפקדה. הפתרון המצחיק הוא בדמות טבלה שמעניק לכם המעסיק בעת סיום העבודה, ובה מפורט בכל חודש מה פטור ומה חייב. לצערי, לא כל המעסיקים יודעים לספק כזו טבלה, ודרוש מתכנן פיננסי שיודע לבקש אותה מהמעסיק. דוגמא לטבלה שכזו:


טבלה שמעניק מעסיק בעת סיום העבודה
טבלה שמעניק לכם המעסיק בעת סיום העבודה

לאחר שמשיגים את הטבלה הזאת, יש לבקש למשוך את הפיצויים האלו מפקיד השומה. לרוב, זו המטלה הקלה - הבעיה הגדולה היא להסביר לחברת הביטוח או קרן הפנסיה שאתם מושכים את הפיצויים הפטורים בלבד. סיפור לא קל בכלל.


מה עושים? זה תלוי בגובה השכר שלכם. מכיוון שמדובר בחוק מ- 2017, הסכומים שנצברו אינם גבוהים עדיין, אבל גם הידע של המעסיקים, חברות הביטוח, ואפילו הטפסים של מס הכנסה לא מתאימים למצב הזה של יצירת קצבה מוכרת מפיצויים. ולכן עליכם להתייעץ עם מתכנן פיננסי או מומחה פרישה.



לרוב לקוחותיי, כאשר הסכום קטן אני ממליץ להתאמץ ולמשוך בפטור, אני מתקשה להאמין שבעתיד יצבעו את זה נכון, והסיכוי שתשלמו מס כפול - גם בהפקדה וגם בעת היציאה לפנסיה, נראה לי גדול. אם הסכום הצבור גדול,

צריך להתאמץ לצבוע אותו נכון מול החברה המנהלת.


כמו תמיד, מוזמנים להתייעץ.




bottom of page