. . . סקירת שוק אפריל 2022
top of page
  • חיים נתן

סקירת שוק אפריל 2022

סיימנו חודש דיי קשוח בשווקים, ובמדד הטכנולוגיה בעיקר. התבטאות של יו"ר הפד, לגבי העלאת ריבית צפויה ביום רביעי ה 4/5 של חצי אחוז, שאכן הייתה, הביאה לספקולציות להעלאות ריבית מהירות יותר גם בקצב של 0.75%, והדבר הביא לעליית תשואות וירידה בשוקי המניות. בעקבות ההתבטאות, נפל מדד נאסד"ק ב-4.5% והשלים נפילה חודשית של 13.5%. ונכון לסוף החודש נמוך ביותר מ- 20% מרמתו בתחילת השנה, דבר שנקרא "שוק דובי". לאחר העלאת הריבית, התבטא יו"ר הפד, ואמר שלא צפויות העלאות של 0.75%, דבר שהביא לראלי מטורף (ביום רביעי), שנשכח כבר בירידות החדות של יום חמישי.


אבל לא רק התבטאות הפד הביאה לירידות. הירידות תודלקו על ידי דו"חות כספיים חלשים שפרסמו חלק מהחברות המובילות. חלק מהן פספסו את תחזיות הרווח שלהן מה שהוביל את המשקיעים להעריך את שווי המניות מחדש. כאשר חברה מרגילה את המשקיעים

אז מה אם אני מכורה לנטפליקס - נטשתי
אז מה אם אני מכורה לנטפליקס... נטשתי!

לצמיחה מהירה ברווח של – נניח – 25% בשנה, היא מתומחרת כ"חברת צמיחה" ומוכנים לרכוש אותה בטווח מכפילים של – נניח – 25 עד 40. הנכונות הזו נעלמת מהר מאוד כאשר קצבי הצמיחה יורדים.


חלק מהסיבות לתוצאות החלשות יחסית של כמה מכוכבות האינטרנט הגדולות, נעוץ גם בהיעלמותה של הקורונה. נטפליקס למשל סבלה מנטישת מנויים, לאור סיום תקופת הסגרים ותחרות עזה משירותי סטרימינג כגון דיסני פלוס, אמזון, אפל TV.



בשנתיים הקרובות: האם צפוי מיתון בארה"ב?

ברמת המאקרו כלכלה, המצב עוד מסתבך כאשר כלכלת ארה"ב התכווצה במפתיע ברבעון הראשון של 2022. התמ"ג של ארה"ב התכווץ ברבעון הראשון ב-1.4% במונחים שנתיים, וזאת בניגוד לציפיות לצמיחה אותה צפו כלכלני המקרו בארה"ב. שילוב של העדר צמיחה (מיתון נחשב רק לאחר שני רבעונים של ירידה בצמיחה) ואינפלציה גבוהה, מביאים את השוק למצב שנקרא "סטגפלציה". שזה אינפלציה עם האטה. וסטגפלציה זה שילוב בעייתי, כי על מנת להילחם באינפלציה ה'פד' היו שמח להאיץ את העלאות הריבית. מצד שני, העלאה מהירה של הריבית תקשה מאוד על משק שנמצא בהאטה.


וכך, השוק חווה סוג של מאניה דפרסיה – שמתבטא בעלויות חדות ביום רביעי למשל, וירידות חדות עוד יותר ביום חמישי. מה צפוי החודש? אנחנו בעצם מסתכלים על נתוני האינפלציה הבאים של ה 11/5. קריאה חדה למעלה,

תיתן לנו סימן מאוד רע לבאות. רגיעה בקצב העלייה (כאמור 6.6%), תיתן קצת רווחה לשווקים.


לעומת השוק בארה"ב , הבורסה של תל אביב סיימה את אפריל עם עליה קלה בצד המנייתי, וכמו בכל העולם – ירידות בחלק האג"חי. מדד תל אביב 125 טיפס ב-0.6% והוא מצוי 2.6% מעל רמתו בתחילת השנה. מדד תל בונד 20 לעומת זאת איבד מתחילת השנה 4.4%. הירידה בשוק האג"ח הישראלי מתואמת עם הירידות שנרשמו גם בארה"ב, ועם הציפייה להמשך העלאות ריבית גם בישראל.


בתחילת השבוע, נראה כי גוף זר החליט לצאת מההשקעה שלו במניות הבנקים, ובמחזור גבוה והתנהלות אגרסיבית, פירק את השוק המקומי בכ-2.2%, תוך קניית דולרים מה שגם חיזק את הדולר והביא אותו ל- 3.37.


ביצועי חודש אפריל

אי אפשר לסיים את סקירת חודש אפריל מבלי להתייחס לביצועי אלטשולר שחם. אלטשולר, הוביל מהלך,

הגיוני יש לומר, של התמקדות בשווקים בחול ולא בישראל. בין הסיבות ההגיוניות להתמקדות בחו"ל, היא הגודל

והעדר הסחירות של השוק המקומי. כפי שראינו השבוע כשגוף זר מפרק את השוק כשהוא רוצה לצאת מההשקעה. לעומת זאת, גופים אחרים מתמקדים בישראל עקב הטיית ביתיות, או צפיות לשוק חזק לאור מצב מאקרו כלכלי טוב. יש עוד סיבות אחרות לחוזק השוק המקומי, שכתבתי עליהם בעבר.


ההתמקדות של אלטשולר בחו"ל, ובעיקר במניות טכנולוגיה שירדו כ- 20% בממוצע מתחילת השנה, ולא בשוק המקומי שעלה מתחילת השנה, מביא לביצועי חסר משמעותיים של אלטשולר.


על פי תחזיות חודש אפריל, קרנות ההשתלמות של אלטשולר צפויות לרדת כ- 2.3%, במסלול הכללי,

בעוד שקרנות ההשתלמות של המתחרים ירדו סביב 0.9% כפי הנראה. הפער מתחילת השנה הוא כבר פער משמעותי. ובמניות, שטרם התפרסמו תחזיות, הפער יהיה עוד גדול הרבה יותר. אם בחודשים הקודמים, היינו עדינים ואמרנו שמוזמנים להתייעץ, הרי שעכשיו ממש חובה להתייעץ!

המלצה: צרו קשר עם המתכנן הפיננסי שלכם!


bottom of page