. . . שלושה שבועות, חמש משימות עד ה- 28/12/2023 ליישם עם המתכנן הפיננסי שלכם
top of page
  • חיים נתן

שלושה שבועות, חמש משימות עד ה- 28/12/2023 ליישם עם המתכנן הפיננסי שלכם

שלושה שבועות, חמש משימות עד סוף השנה

מפתיע, אבל עוד פעם הגיע סוף שנה. השנה הזאת היתה מהשנים המאתגרות שהיו, ולמרות זאת ישנם לא מעט רווחים ולא מעט מכשירי השקעה שיכולים לשפר את מצבנו. למרות המלחמה והמצב ישנם לא מעט אפשרויות שיתנו לכם אפשרויות לשפר את הרווח לסוף השנה. יש לשים לב שיום העסקים הרלוונטי לרוב הפעולות הוא 28/12 עד הצהריים.




1. להפקיד לגמל להשקעה:

קופות גמל להשקעה הן קופות שהושקו לקראת סוף שנת 2016 וצוברות פופלריות הולכות וגדלה. למרות התחושה שעולה מהשם "קופות גמל", מדובר בקופות מיוחדות שמאפשרות לחוסכים בהן להפקיד כסף פרטי, ולא דרך המשכורת. זו בעצם כמעין תוכנית השקעות נזילה בכובע של קופת גמל. קופת הגמל הזו מקבלת כסף פנוי מהחשבון ולכן מתאימה לכל אחד - לשכירים לעצמאים ואפילו כחסכון לילדים ולנכדים.


המוצר החדש שהיה חלק מהרצון של שר האוצר, (חידה: מי זוכר מי זה היה לפני שבע שנים), לתת לציבור כלי חדש, יעיל וזול לחסכון, מביא יתרונות רבים מאוד. למשל, זו אחת מאפשרויות החסכון הזולות ביותר, יעילות במס, ומניבות תשואה. בשנת 2020, קיבלו קופות הגמל להשקעה שני חיזוקים נוספים. הראשון, הוא אופציה ל- "חיזוק" הפנסיה. בעצם, המדינה יצרה מוצר, שמטרתו היא שנחסוך יותר לפנסיה מכסף פרטי שנמצא בבנק. ולכן, על מנת לתת עידוד נוסף לחסוך לפנסיה, ניתנה פה אופציה בחינם: אם לאחר גיל 60 תבחרו למשוך את כספי החסכון (הנזילים גם ככה) ככספי קצבת פנסיה לכל החיים, תוותר לכם המדינה על מס רווחי הון ומס הכנסה על קצבת הפנסיה. ותקבלו קצבת פנסיה גדולה יותר וללא מיסים. זהו נושא מורכב מיסויי מורכב שמתכלל (מילה מהלקסיקון הצבאי) נושאי קצבה מוכרת ומזכה והוא חלק קריטי מתכנון פיננסי נכון. (לקריאה על תכנון פרישה)


היתרון השני, הוא אפשרות לנייד בין גופים.

ברעיון המקורי לא היתה כל תקרת הפקדה על המוצר הזה, אך לחצים רבים הביאו לתקרת הפקדה של 76 אלף שקל בשנה. כך שבעוד הסכום הזה נראה מרשים אולי, הוא הופך לא רלוונטי לאנשים שמכרו דירה, קיבלו ירושה ומעוניינים לנצל את הכסף ליצירת קצבה.

לכן, אם ברצונכם להפקיד יותר מ-76 אלף שקל לקופת גמל להשקעה, עליכם לנצל את סוף השנה המתקרב. להפקיד 76 אלף שקל בדצמבר, וסכום נוסף בינואר.

המשימה: להפקיד לגמל להשקעה עד 76,449 שקלים לשנה נכון ל- 2023

יש לציין שקופת הגמל להשקעה נחשבת למוצר פנסיוני, ולכן מחייבת ברגולציה על פי חוק, ויש לפנות למתכנן הפיננסי שלכם.


2. קיזוז הפסדי ורווחים לצרכי מס רווחי הון.

אם אתם משקיעים בניירות ערך, ניתן להניח שבמהלך השנה צברתם רווחים, ואת חלקם מימשתם. או שצברתם הפסדים, וייתכן ולא מימשתם. בחודש דצמבר נוהגים יועצי ההשקעות בבנק למקסם את הפסדי ורווחי ההון של הלקוחות. כך לדוגמא, לנצל רווחים שלא מומשו לעומת הפסדים שמומשו, ולהיפך- לממש הפסדים שלא מומשו לעומת רווחים שמומשו.

אבל שימו לב – חובה גם להבין את העלות שנגזרת פה. אם מעולם לא התמקחתם עם הבנק (זאת כבר בעיה שלכם), ייתכן ואתם משלמים עלויות מקסימליות בקניה מכירה, ואז מימוש שכזה יכול לעלות לכם גם 1.2% מעלות הפוזיציה. שזה בכלל יכול למחוק לכם את כל הרווח השנתי.

המשימה: לפנות ליועץ ההשקעות בבנק (אם אתם עדיין שם) ולבקש סימולציית מס

3. מכירה רעיונית של פוליסות חסכון.

פוליסות חסכון הינן אחת ממכשירי ההשקעה הטובים ביותר שקיימים, ובנוסף ליתרונות במוצר – מעטים מכירים הטבת מס לפורשים הקיימת רק במכשיר הזה. אם נולדתם לפני שנת 1948, ואתם חוסכים דרך פוליסות חסכון, קיימת הטבת מס רק בשבילכם. סעיף 125ד, מאפשר למי שמלאו לו 55 שנים בשנת 2003, לקבל פטור ממס רווחי הון על רווחים של עד כ-13200 שקלים בשנה. מעטים מאוד מקרב בעלי רשיון לסוגיו מכירים את ההטבה הזאת.

מי שהיה למשל במסלולי חול, או SP500 השנה, הרוויח לא מעט – וכדאי לנצל את ההטבה.

המשימה: נולדתם לפני 1949, ויש לכם פוליסת חסכון – פנו אלינו או למתכנן הפיננסי שלכם


וכמו בכל שנה – שתי פעולות שיש לעצמאים לבצע לפני סוף השנה:

הפקדת עצמאי לקרן השתלמות

רוב העצמאים מכירים את הצורך והיתרונות שבהפקדה לקרן השתלמות במעמד עצמאי. רבים מתבלבלים במהות התקרה ומה המשמעות מכך. כל עצמאי יכול להפקיד עד 7% מהכנסתו לקרן השתלמות. תקרת ההפקדה המוכרת כהוצאה לעצמאי הינה נכון ל 2023 12775 שקלים. אבל יש עוד תקרה חשובה ומזלזלים בה והיא תקרת פטור ממס רווחי הון. לא סתם קרן השתלמות נחשבת לאחד ממכשירי ההשקעה הטובים ביותר – היא מקטינה את נטל המס למי שמגיע, והיא המסלול היחיד שפטור ממס רווחי הון. ההמלצה היא להפקיד את תקרת מס רווחי הון שנכון לשנת 2023 הינה 19920 שקלים

על מנת להנות מהטבות המס, יש לבצע את ההפקדה עד סוף השנה.

המשימה: להפקיד עד 19920 שקלים השנה לקרן השתלמות, יש להתייעץ עם רואה החשבון או המתכנן הפיננסי שלכם


הפקדת עצמאי לחסכון פנסיוני

החל משנת 2017 ישנה חובת הפקדה לפנסיה גם במעמד עצמאי. כמו בקרן השתלמות, גם במקרה הזה ישנה תקרה להפקדה לצורך הטבות מס. לאור פנסיית החובה לעצמאים החדשה, גדלו הטבות המס ל- 16.5% מההפקדה, ועל מנת להבין את המשמעות של זה יש להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס.

עצמאים רבים מזלזלים בהפקדות הפנסיוניות שלהם, ואינם מבינים שלמעט החסכון לפרישה, והטבות המס, ישנן משמעויות רבות לחסכון פנסיוני. חסכון פנסיוני נכון, ישמור עליכם במקרה של נכות, או על החשובים לכם חלילה במקרה מוות.

גם במקרה זה, על מנת להנות מהטבות המס, יש לבצע את ההפקדה עד סוף השנה.

יש לשים לב – כבר מאז 2017 קיימת סנקציה בדמות קנס של 500 שקל למי שלא מפקיד. בשנה שעברה יצאו מכתבי חוב למי שלא הפקיד, אבל הם לא נאכפו. האם יאכפו השנה במצב של מלחמת חרבות ברזל? לא יודע. אבל צריך לדעת שזה קיים

יש מספר סוגים של תקרות להפקדת קרן פנסיה לעצמאיים, וזה תלוי בגבוה ההכנסה החייבת.

עצמאיים רבים , בודקים עם רואה החשבון שלהם ומשלימים את היתרה אותה הפקידו השנה.

המשימה: לבדוק עם רואה החשבון האם נדרש להפקיד לקרן פנסיה עד סוף השנה, או לפנות למתכנן הפיננסי שלכם


מדגיש, ושוב מדגיש: קחו ליתר בטחון את ה 28/12/2023 שעה 12:00 בצהריים כשעת השין. מי שיפקיד או יעשה פעולות לאחר מכן, לא בטוח שיחשב לו כפעולה לשנת 2023. חלק מאנשי המשרד שלנו לא עובדים עקב צו 8 או מסיבות אחרות, ולכן אבקש שוב שמי שטרם מפקיד בהוראת קבע, ומפקיד באופן חד פעמי בסוף השנה, להקדים ולעשות את זה עוד החודש.

אין לראות באמור לעיל ייעוץ פנסיוני או ביטוחי או ייעוץ השקעות. החומר בכתבה הינו כללי, ואינו מתייחס לצרכיו האישיים של כל אדם. יש להתייעץ עם בעל רשיון מתאים.

bottom of page