. . . תכנון פיננסי: האם להחזיר הלוואות על חשבון השקעות?
top of page
  • חיים נתן

תכנון פיננסי: האם להחזיר הלוואות על חשבון השקעות?

בשנה שעברה, כאשר האינפלציה והריבית התחילה להעלות ראש, שלחתי את הפוסט "תכנון פיננסי: האם להחזיר משכנתא על חשבון השקעות", בעוד שאני מקווה שהצלחתי להציל רבים מחרב הריבית העולה. כמעט תשעה חודשים אחרי המצב הינו קשה הרבה יותר. ריבית הפריים שהיתה בעת כתיבת הפוסט 3.5%, עומדת היום על 6.25% (נכון ליוני 2023), ונתוני האינפלציה האחרונים רומזים שזה לא יהיה השיא, ואולי תהיה העלאה נוספת (ואחרונה?).

על כל 100 אלף שקל הלוואה שלקחתם בתקופת הריבית הנמוכה, בריבית של 1.1% (פריים מינוס חצי) החזרתם כ- 91 שקלים ריבית לחודש, כאשר הקרן בסוף תקופה. היום, אותה הלוואה בדיוק עולה פי חמישה, ועלות הריבית בלבד הינה כ- 480 שקלים!

וזה בשאיפה שהקרן ההלוואה בכלל לא צמודה למדד, אז באמת המצב קשה.




בעולם ניהול העושר, אנחנו משתמשים פעמים רבות במינוף. אם זה לרכישת רכב או נדל"ן ואם זה על מנת לקחת כסף זול ולהשקיע. אבל הכסף אינו זול יותר, והשאלה האם להחזיר את ההלוואה, קשורה לתשובה - מה עשיתם עם הכסף.


רכישת נכסים ריאליים:

במקרה כזה, לא בטוח שיש לכם את היכולת להחזיר את ההלוואה. אם ההלוואה שימשה לרכישת רכב, דירה (משכנתא), שיפוץ והוצאות שוטפות, לא בטוח שיש לכם מהיכן להחזיר את הכסף. במקרה כזה, צרו איתנו קשר לראות האם נכון והגיוני להכניס את ההלוואות האלה לתוך המשכנתא בתהליך של איחוד חובות והלוואות.

פקדון בנקאי:

פקדון בנקאי נעול לשנה אם/בלי נקודות יציאה, מניב כ- 5% ריבית. זוהי ריבית ברוטו לפני מס, כך שהריבית על פקדון בנקאי הינה כ- 4.2% נטו. אם מול הריבית הזו יש לי הלוואה, לא נראה שמבחינה כלכלית זו התנהלות נכונה.

קרן כספית:

קרן כספית מניבה גם היא כ- 5% במקרה הטוב. לעומת הפקדון, המס על הקרן הכספית הינו 25% לאחר אינפלציה, 25% ריאלי. מכיון שהכרגע האינפלציה היא 5%, לא צפוי מס משמעותי על הקרן הכספית. אם יש לי הלוואה ומולה קרן כספית, הרי שגם במקרה הזה לא בטוח שמדובר בתכנון פיננסי נכון.

הלוואות בין עמיתים כגון BTB:

מכיון שב- BTB חלק מההלוואות צמודות לפריים, הרי שנכון ליוני 2023, ריבית המסלול הנזיל ב- BTB הינה כ- 8.6% ברוטו, וכ- 6% נטו. כך שמבחינה כלכלית זה גבוה יותר במעט מריבית הפריים מינוס חצי. כך שאם הריבית על ההלוואה שלכם היא פריים מינוס משהו, לא מדובר ברווח משמעותי, אבל גם לא בהפסד. ולכן לעומת האפשרויות הקודמות ניתן להמשיך עם הפוזיציה.

מניות ושוק ההון:

מדובר בדילמה. בעוד שהריבית שאנו משלמים על ההלוואה, הרווח שאנו יכולים להניב משוק המניות הוא בפוטנציאל גבוה יותר, למשל, מדד הנאסדק על כ- 30% מתחילת השנה, הרבה מעבר לריבית ההלוואה. וגם מדד ה SP500, הנפוץ יותר, עלה גם הוא משמעותית מתחילת השנה, למרות שטרם החזיר את הפסדי 2022. לכן במקרה כזה, עדיף להתייעץ עם מתכנן פיננסי מומחה השקעות.


שיקול כלכלי מול התנהגותי

בעוד שהשיקול הכלכלי הינו קר יותר, ישנו שיקול התנהגותי נוסף. אם לקחנו הלוואה, כאשר כנגדה יש השקעה. ניתן לראות בהחזר ההלוואה החודשי כאילו אנחנו חוסכים כל חודש. אם תקראו את הפוסט "שני משפטים כמתכנן פיננסי שמעולם לא שמעתי בפגישת תכנון פרישה תראו שהשיטה בה קודם כל חוסכים, ואחר כן משלמים הוצאות הינה התנהלות כלכלית נכונה. אם אני מחזיר את ההלוואה, אמנם נשאר כסף פנוי של החזר חודשי, אבל אם לא אדע לחסוך אותו באמצעות הוראת קבע, הוא ילך להוצאות שוטפות, ובטווח הרחוק אני עלול לפגוע ביצירת ההון המשפחתי שלי.


עליית הריבית המהירה בישראל, העובדה שהבנקים לא גלגלו את עלייתה לצרכנים, מהווה עול אמיתי על משפחות רבות. אין יום בשבוע בו אנו לא עוסקים במשרד בנושא מחזור או סגירת הלוואות במסגרת עבודתנו כמתכנן פיננסי.

ולכן, אם יש לכם הלוואות שמולם קיימות השקעות או כספים נזילים, אתם מוזמנים כמובן להתייעץ



131 צפיות0 תגובות
bottom of page