. . . מה זה תרופות גנומיות, אונקוטסט וכל הפרסומות הללו?
top of page
  • חיים נתן

מה זה תרופות גנומיות, אונקוטסט וכל הפרסומות הללו?

כל מי שראה את הסדרות המתמחים, אקס פקטור, וכמעט כל סדרה, לא יכל להתחמק מהפרסומת של

חברת הראל לאונקוטסט של טבע. מה זה בכלל, ומה זה התרופות הגנומיות שכולם מדברים עליהם?

דנ"א

גילוי נאות: אין מדובר בפרסומת, לאור שאלות רבות שעולות החלטתי לנצל את ההזדמנות על מנת לתת הסבר. לאחרונה, מופיעות פרסומות רבות לביטוח אונקוטסט של טבע וחברת הראל ביטוח. מה זה בכלל?

ההסבר הוא פשוט - בעבר הייתה תפיסה של טיפול בסרטן על פי פרוטוקול. אם למישהי גילו סרטן שד. אז טיפלו בו על פי פרוטוקול לטיפול בסרטן שד. נשמע הגיוני. אבל עם השנים, והתפתחות הרפואה התברר כי לא כל סרטני הכבד הם בעלי אותם מאפיינים. ויתרה מכך, התברר כי סרטן בכבד (למשל) יכול להיות בעלי מאפיינים של סרטן שד. וכך התגלה, כי יתכן ותרופה שאינה בעלת התוויה לסרטן ממנו סובל החולה, היא דווקא זו שתמנע מהחולה כימותרפיה ותביא לאחוזי ריפוי גבוהים יותר.

על מנת לגלות את הדנ"א ממנו מורכב הסרטן, נדרשות בדיקות יקרות. לבדיקות האלה מגוון שמות, אך המותג המרכזי שתפס הינו "אונקוטסט". כמובן, שטבע אינה חברת הבריאות היחידה שעושה בדיקות של התאמת תרופות גנטיות.

וכך, כמו שהתחילה מגמה של ביצועי בדיקות צ'יפ גנטי בהריון, בדיקה יקרה שלמעט מקרים מיוחדים אינה מכוסה על ידי קופות החולים, כך התחילו כל חברות הביטוח למכור כיסוי של תרופות גנומיות או תרופות בהתאמה אישית. זו הרחבה נפרדת, .שעלותה שקלים בודדים שאפשר להלביש על כל פוליסה. גם על פוליסות קולקטיב (פוליסות של מקום העבודה), בה הכיסוי הזה אינו קיים.

352 צפיות0 תגובות
bottom of page