. . . בשנה כזאת, יש טעם בתחזיות?
top of page
  • חיים נתן

בשנה כזאת, יש טעם בתחזיות?

במשך שנים, כמנהל השקעות מוסדי, וכלכלן ראשי, כתבתי סקירות שנתיות וחודשיות על מצב השווקים.

מתבקש שגם בחודש ינואר הנוכחי אכתוב סקירה פשוטה וקצרה על תחזיות השוק. אך השנה, על מנת

לחסוך זמן יקר לכולנו, בחרתי להציג את הגרף הבא, שמציג את ההפרשים בין ממוצע התחזיות לביצועי

מדד ה-S&P500 לבין התוצאות בפועל.

אוסף נתונים של תחזיות שוק ההון 2018

כפי שניתן לראות, ממוצע ההפרש הוא כ- 10%. נתון מדהים בפני עצמו, ששם ללעג את כל ספורט התחזיות

שאנחנו קוראים בעיתון סוף שנה ולקראת השנה הבאה. חסכתי לכם זמן. אפשר להתקדם הלאה. בכל זאת,

כמה מילים על איך הסתיימה שנת 2018. כפי שניתן לראות, מהנתונים שאני אוסף, וכפי שחשנו על בשרנו

בחודש דצמבר 2018, בכל מה שקשור בשוק ההון, לא משנה במה השקעתם – הפסדתם.


גרף נכסים אלטרנטיביים

קופות הגמל לתיקון 190 ופוליסות החיסכון


גם קופות הגמל לתיקון 190 ופוליסות החיסכון כולן הניבו תשואה שלילית לאחר דמי ניהול. במרבית המקרים, פוליסות החיסכון ירדו פחות מניהול התיקים, למעט חברת ניהול תיקים אחת, שהצליחה לעבור את 2018 באופן מכובד מאוד.


בצד הימני של הטבלה, כבכל חודש מככבים הנכסים האלטרנטיביים. ללקוחות הלא כשירים - בעיקר הלוואות בין עמיתים, וללקוחות הכשירים - מגוון רחב יותר של השקעות. אנחנו עובדים כל הזמן על מציאת נכסים אלטרנטיביים איכותיים, אך זו לא משימה קלה. החודש אנו צפויים לטוס ללונדון להיפגש עם חברה המציעה הלוואות לפרטיים כנגד בניית מתחמי נוחות בתחנות דלק. אם יהיה רלוונטי, ניתן פרטים בהמשך.


אנחנו אחרי מהלך מכובד מאוד של השווקים, ולאחר דוחות סבירים של אפל בשבוע שעבר, נראה שהשוק נושם לרווחה. לאחר מהלך כזה, עם חודש ינואר החזק ביותר מאז 1987, כל תחזית לגבי השווקים כנראה שתתבדה. למרות זאת, החשש המרכזי שלנו הוא לא הריבית, האינפלציה או ביצועי החברות – אלא חשש פוליטי.


בארה"ב סאגת טראמפ-רוסיה הולכת ומסתבכת, כאשר חלק מהקרובים לנשיא טראמפ נחקרו או נעצרו. אף אחד לא יודע מה מכין החוקר המיוחד, ומתחיל להבנות חשש כי טראמפ לא יוכל לסיים את הכהונה שלו. במקרה שכזה, אין ספק שאי הוודאות עלולה להשפיע לרעה על השווקים. גם בארץ, מבלי להיכנס לפוליטיקה, הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה לפני הבחירות, עלולה להכניס אי ודאות משמעותית לשוק.


אם בחודש דצמבר (כמעט בשיא הירידות – יום לפני חג המולד) המלצנו לבעלי הקיבה החזקה להגדיל מניות, מה שלצערי עשו ממש מעט, עכשיו נראה שאפשר לחזור לשבת חזרה באזור הנוחות. אין שום טעם בתחזיות. פשוט צריך להיות מוכנים לכל תרחיש על ידי הפניית חשיפות למוצרים אלטרנטיביים.

השוק יעלה – נזכה מסביבה כלכלית טובה יותר. השוק ירד – יהיו לנו בטחונות.


bottom of page