. . . איך ניתן להרוויח מירידות בשוק?
top of page
  • חיים נתן

איך ניתן להרוויח מירידות בשוק?

שוב עולה החשש מפני תקופה של ירידות בשוק. וזו הזדמנות טובה ללמד אילו מכשירים מאפשרים לנו ליהנות מירידות בשוק. אנחנו לאחר ראלי משמעותי של כ-4 חודשים, בהם שוק המניות בארה"ב שבר שיאים חדשים. וכמו כל ראלי, רק טבעי שהמשקיעים ייקחו אויר, והעליות החדות יעצרו - עם או בלי קשר למלחמת הסחר.

החשש מירידות, מביא אותי לכתוב פוסט קצר על המכשירים שאיתם ניתן להרוויח מירידות.


לונג או שורט?

נתחיל רגע עם מושגים: לונג - הכוונה להרוויח מעליות או להיות בחשיפה חיובית לשוק. שורט הכוונה היא להרוויח מירידות, או להיות בחשיפה שלילית לשוק. אתחיל באזהרה פשוטה - כמו שהאדם רוצה לחיות, לשגשג ולצמוח, ככה הכיוון הטבעי של שוק המניות הוא לונג. מה לעשות? החברות רוצות לגדול ולשפר את הרווח שלהן למניה, בני האדם מעדיפים להרוויח בשוק, והשוק מטבעו עולה. ולכן, חשיפה ממושכת לשורט היא מאוד מסוכנת.


אם כבר התחלתי עם אזהרות, אז אסביר משהו פשוט - נגיד שמניית קנאביס עולה תוך חודש ב- 100 אחוז.

מה יקרה למי שמחזיק בשורט למניה? הוא יפסיד 100 אחוז מכספו! זו לא דוגמא דמיונית - זה בדיוק מה שקרה בשנה שעברה למחזיקי תעודות השורט על מדד הפחד. תוך כמה שעות, מדד הפחד הכפיל את עצמו. ומשכך - המניה פשוט התאבדה ומחקה את עצמה תוך שעתיים, תוך אובדן של מעל 2 מיליארד דולר למחזיקה.


שורט, שורט, או לונג שורט?

אחרי האזהרות, נעבור למוצרים.

המשקיע המתוחכם שרוצה לפתוח שורט על השוק או על מניה, מוכר את המניה בחסר, וקונה אותה חזרה כשמהמחיר שלה ירד. לא ניכנס למנגנון הזה מכיוון שהוא מסובך, ואינו מתאים לרוב המשקיעים.

רוב המשקיעים פשוט קונים תעודה שמרוויחה מירידות בשוק. הנקראת תעודת סל שורט או תעדה בחסר.

תעודות/קרנות סל בחסר הינן מכשיר פיננסי העוקב "הפוך" אחר מדד ני"ע מסוים או מחיר סחורה מסוימת. ירידה בשער הנכס אחריו עוקב המוצר , תביא לרווח למחזיק . למשל, קסם ETF חסר ת"א 35 - זו תעודת סל שתרוויח מירידות במדד תל אביב 35.


בחלק מהמוצרים קיימות תעודות ממנופות. הכוונה, ירידה של 1% במדד, יכולה להביא לרווח כפול (פי 2 או אפילו פי 3) בתעודה. אלו תעודות מסוכנות במיוחד, המתאימות למהמרים אגרסיביים שרוצים להרוויח מירידות בטווח ממש מידי. הסיבה היא שהמינוף עצמו שוחק את הרווח. ואם אין תנועה חדה ומידית, התעודה מפסידה לאורך זמן.

למשל, קסם ETF ממונפת פי 3 S&P500 חודשי. זו תעודה, שתרוויח פי 3 מירידות במדד ה- S&P500 האמריקאי. לגבי המילה חודשי/יומי בסוף - זה מעבר לרמת ההסבר פה... תעודה זו ירדה בחצי השנה האחרונה מעל 30%, למרות הירידות המכובדות של חודש דצמבר 2018. בשורה התחתונה, רכישת מוצרים ממונפים בחסר, מתאימה למשקיעים מתוחמים בלבד בעלי ניסיון.


אופציות

אופציות הינה עוד שיטה להרוויח מירידות. מנגנון האופציות הינו כמעין רכישת ביטוח. אנחנו יכולים לרכוש ביטוח מפני ירידות בשוק (אופציות פוט), או לרכוש ביטוח מפני עליות בשוק (אופציות קול). אופציות, הינן דומות מאוד לרכישת ביטוח, ולכל אופציה יש תאריך תפוגה, מה האירוע שבעטיו תשלם, ועל איזה מדד היא.

רכישת או מכירת אופציות הינה נשק להשמדה המוני, בידי מי שלא מבין בזה. וישנו סיכוי גבוה לאובדן משמעותי של כספיכם.


אז אם אני חושב שהירידות ימשיכו מה עלי לעשות?

אם אתם חושבים שהירידות בשווקים ימשיכו, עליכם לשקול להחליף ידיים בפוזיציית הלונג שלכם. זאת אומרת להקטין את חשיפת המניות עד שתרגישו נוח יותר. או להבדיל, להישאר באותה החשיפה ולהיכנס לפוזיציית שורט בחלק קטן מכספכם כגידור מפני הירידות.


15 שנות ניסיון כמנהל השקעות בשוק הביאו אותי להבין שקשה מאוד להרוויח משורט אחרי שכבר התחילו ירידות. (אם כבר, עדיף לעשות שורט בעליות...). גם כמנהל סניף בנק ראיתי לקוחות שקיבלו המלצות מחברים על תעודות שורט ממונפות, והפסידו כסף רב. לכן, תתייחסו לפוסט זה כמתן ידע בסיסי באפשרות שניתן להרוויח גם מירידות.


ואם אתם חוששים - כמו תמיד התייעצו איתנו!


*אין האמור לעיל מהווה יעוץ בניירות ערך, החומר בכתבה הינו כללי. ואינו מתייחס לצרכיו האישיים של כל אדם. והעושה שימוש בכלים ממונפים או בניירות המוזכרים בכתבה, עושה זאת על סיכונו הבלעדי


139 צפיות0 תגובות
bottom of page