. . . טור אישי - מה הכסף שלי עשה בחודש יוני?
top of page
  • חיים נתן

טור אישי - מה הכסף שלי עשה בחודש יוני?

קצת מצחיק לכתוב סיכום על חודש יוני בסוף חודש יולי. אבל אין לי ברירה, התרחבות המדגם אחריו אני עוקב, דורשת הרבה יותר זמן, כאשר חלק מהחברות פרסמו נתונים רק בימים האחרונים. בכל מקרה, החלטתי לכתוב את הסיכום של חודש יוני, מעודכן לסוף חודשי יולי.

נראה שבעוד השוק בארה"ב שובר שיאים, השוק בארץ מתקשה להתרומם. לפעמים זו קבוצת דלק, אבל לרוב זו פשוט טבע. מניית טבע הצליחה לחזור לכיוון ה- 9.5 דולר למניה, ומאז פשוט תוך כמה ימים, קרסה לתוך עצמה ולכיוון 7.5 אחוז למניה. כאשר טבע ופריגו מהוות יחד כ- 14% ממד תל אביב 35, הרי שביצועי השוק בארץ תלויים בעיקר בסנטימנט התרופות בחו"ל. ופחות בכלכלה המקומית. השווקים הבינלאומיים חזרו להתמכרות האופיינית לכסף הזול, כאשר כל ציוץ, אמירה או רמז על הורדת ריבית מריצה אותו קדימה, כאשר המשקיעים מדמיינים סביבה כלכלית קשוחה, אבל ריבית נמוכה ויורדת ואולי אפילו הרחבה כמותית. באירופה הסיפור השתנה בשבוע האחרון – מדיבורים ללא כוונה אמיתית לנקיטת פעולה ממשית, רמז בשבוע שעבר הבנק המרכזי על הורדת ריבית ואפילו הרחבה כמותית . כמובן שהאמירה הזו הריצה את השווקים קדימה. יש כסף בזול! השוק מתנהג בדיסוננס, כי בעוד אגרות חוב מדינה באירופה נסחרות ברמות שלא משאירות שום סיכוי לרווח, המגזר הבנקאי נסחר דווקא בתשואות גבוהות, שמייצגות את הפסימיות של המשקיעים לגבי הכלכלה.

בארה"ב הסיפור הוא הלינץ' שמבצע הנשיא האמריקני בפד עם הצהרות שפשוט מקפלות את הפד והופכות אותו לבובה על חוט. כשהנשיא האמריקני מצייץ בשבוע אחד כי: "הפד אינו יודע מה הוא עושה"; "אלמלא הפד הינו בצמיחה של 4-5%"; זה אחד מחודשי יוני הטובים בהיסטוריה", זה הרבה מעבר להזוי. טראמפ מתנהג כמו אחרון המשקיעים הטוקבקיסטים. פעם, לפני כשנה בלבד, עוד התנגד הפד להוראות שצללו עליו מהבית הלבן. כעת, יש לנו יישור קו וממש צריך לשפשף האוזניים לשמע הדברים הנאמרים. נגיד הבנק הפדרלי מסביר כי התנאים הכלכליים השתנו משמעותית בששת השבועות האחרונים. כיוון שכך יש מקום לא רק להורדת ריבית אלא אולי להשקת נוספת של תכנית רכישות QE, ובכלל הוא רואה האטה ברור בסקטור הייצור.


בחודש וחצי, כך לפי פאואל, עברנו משוק חזק, בצמיחה, שאינו צריך תמיכה מוניטרית לשוק שברירי וחלש שאולי אף יזדקק לתכנית רכישות. זה מגוחך, אבל זה בדיוק מה שהמשקיעים מחפשים. עוד תמיכה ועוד הצהרות שמבהירות כי הפד כפוף לטראמפ שמצידו הכפיף עצמו לשוק המניות .

שינויים בטבלה החודשית

עקב התכווצות מדגם מצד הלקוחות של תיקי השקעות עם 50% מניות, הורדתי את המעקב אחרי הסעיף הזה. הוספתי שתי קרנות שראינו בביקור האחרון בלונדון לבחינת השקעות. אלו קרנות שאנו עוקבים אחריהן זמן רב, וראינו אותן גם בביקור בפברואר .עכשיו התחלנו לעבוד איתן בהיקף גדול יותר. הקרנות הין MBF ו-מונטרו. ולצערי אני לא יכול לכתוב בפורמט כזה על הקרנות עקב חוקי ניירות ערך. מי שמעוניין לשמוע שייצור קשר בכפוף להקצאה, יש לשים לב שהמינימום הוא קרוב ל- 400 אלף שקלים להשקעה.

חודש יוני היה חודש מעולה. שלושת הגופים שאנחנו עובדים איתם, הראל, אקסלנס, ואלטשולר הובילו את טבלת התוצאות עם סביב 2% תשואה במסלולים הכלליים. מונטרו עלתה ביותר מ-3% עקב שערוך של אחת מחטיבות הבריאות שרכשה, והפער בינה לבין המתחרות המשיך להיפתח.

כרגיל, בממוצע, השקעה בתיקון 190 או פוליסות חסכון הניבה מניהול תיקים.

גרף שינויים בטבלה החודשית


bottom of page