. . . 3 פעולות הנוגעות לחסכון והשקעות בזמן קורונה
top of page
  • חיים נתן

3 פעולות הנוגעות לחסכון והשקעות בזמן קורונה

אנחנו נמצאים בערך חודש וחצי - חודשיים מתחילת הירידות בשווקים. וזו הזדמנות טובה לדון בשלוש נקודות שקשורות לחסכון האישי, לקרנות ההשתלמות ולהשקעות.

צילום מסך מתוך גלובס


נקודה ראשונה: האם למשוך קרנות השתלמות?

חודש מרץ היה אחד מהחודשים הקשים שהיו בשוק ההון. למעוניינים, שמרתי מהדורת אספנים של צילומי מסך היסטוריים כדוגמת זה המצורף. ירידה יומית של כמעט 13% במדד הדאו ג'ונס. שיא הירידות היה סביב ה- 20 לחודש, פלוס מינוס כמה ימים לכל כיוון, תלוי על איזה מדד מסתכלים. ומאז לקראת סוף החודש, שהיה גם סוף הרבעון, תיקנו השווקים יפה. על פי מידע לא רשמי ומסודר עדיין, הפסידו קרנות ההשתלמות במסלול הכללי בארץ בין 8 אחוזים ל- 10 אחוזים בממוצע. בערך חצי מהרווחים של שנת 2019. מאז, במעט ימי המסחר של אפריל תיקנו גם חלק נוסף.

אצלנו, אין ולו לקוח אחד במשרד שמשך את קרנות ההשתלמות שלו. קרן השתלמות הינה מוצר פטור ממס רווחי הון, בדמי ניהול יחסית נמוכים, ובביצועים יחסית טובים לאלטרנטיביות. משכך, זהו הכסף האחרון למשוך. מתי יש למשוך קרנות השתלמות? אם יש מטרה לכסף בקרוב כגון רכישת דירה, אירוע משפחתי (שלא יהיה בחודשים הקרובים) או מטרה אחרת.

מהי הפעולה לעשות?

מי שעבר למסלול השקלי/כספי וכאלה היו מספר לקוחות, צריך לשקול לחזור במנות. נאמר 20% השבוע, ובדיקת דופק בעוד שבוע. הבעיה הגדול של המשקיעים שעוברים מסלולים, היא שהם לא יודעים מתי לחזור.

האמת היא שאף אחד לא יכול לתזמן את השוק, אבל מי שכן עבר מסלול, ראוי שיתחיל לשקול את אסטרטגיית החזרה.

נקודה שניה: חסכון אישי זמין נזיל

שוק התעסוקה לא יחזור לעצמו במהירות, או בכלל. אני מניח שבחודשים הקרובים נראה יותר ויותר מובטלים ופחות עובדים שנמצאים בחל"ת. ככל שהיציאה מהסגר תהיה איטית יותר, כך כמות העסקים שיאלצו לפטר ממש, ולא רק להוציא לחל"ת, תלך ותגדל. והמשבר הפיננסי במדינה ילך ויעמיק.

כלל האצבע הוא תמיד צריך לשמור 3 חודשי מחיה נזילים. גם אם אתם לא חושבים שאתם עלולים לאבד את משרתכם.

מהי הפעולה לעשות?

לשמור בפק"מ/ פר"י/ 3 חודשי מחייה.

נקודה שלישית: להגדיל השקעות בסכום שיכולים לסכן

כפי שאנו נמצאים במשבר ענק, כלכלי בעיקר. יש פה גם לא מעט הזדמנויות.

על כל אחד שיש לו כסף נזיל, להחליט על סכום שהוא מוכן לאבד. כן, לאבד. זה יכול להיות אלפי, עשרות אלפי או מאות אלפי שקלים. בסכום הזה, אשר ניתן לו "צבע מיוחד" של ניצול הזדמנויות מסוכן - יש להשקיע במוצרים בעלי פוטנציאל סיכון/סיכוי גבוה. למשל רכיב מנייתי גבוה, רכישה במינוף, השקעה בפוליסות חסכון או גמל להשקעה במסלולים מנייתים. גם הגדלה של קרנות השתלמות למסלול מנייתי באופן חלקי הינה אופציה שיכולה להיות מוצלחת, למי שמתסכל לטווח של כמה שנים.

מהי הפעולה שיש לעשות?

להתייעץ. שימו לב שזה לא מתאים לכל אחד.

כמעט חודשיים אחרי תחילת המשבר, וברור שהמשבר הזה יישאר איתנו עוד כמה חודשים, אבל כפי שישנם משקיעים שמנסים לרכוש את קבוצת דלק מתשובה שהסתבך, גם אתם יכולים לחפש הזדמנויות תוך כדי הזהירות המתבקשת.

אין לראות בכתבה, בתוכנה משום שיווק/ייעוץ השקעות או תחליף לכזה.

המידע המוצג בכתבה, הינו חומר מסייע בלבד ואין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בני”ע ו/או בנכסים הפיננסים המוזכרים בה, לכן אין לראות במידע האמור, כהמלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או הצעה או הזמנה לקבל הצעות או ייעוץ/שיווק השקעות, בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המשקיע- לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עשויים, בהתאם למגבלות הדין, לרכוש ו/או למכור ו/או להתעניין עבור עצמם בניירות ערך ו/או נכסים פיננסים הקשורים במישרין ו/או בעקיפין לחברה ו/או לניירות הערך ו/או לנכסים הנסקרים בכתבה, החברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה אינם לוקחים על עצמם כל אחריות שהיא לכל הפסד ישיר או נסיבתי הנובע משימוש בכתבה זאת.


44 צפיות0 תגובות
bottom of page