. . . האינפלציה ותיקון 190
top of page
  • חיים נתן

האינפלציה ותיקון 190

סיבוב קצר בסופרמרקט, והכותרות לגבי המשך העליות של שוק הדיור, מביאות להבנה שסביבת האינפלציה

הנמוכה שהורגלנו אליה בשנים האחרונות נמצאת לקראת סיום.

כיצד העלייה הצפויה באינפלציה משפיעה על יתרון המס ברווחי ההון בתיקון 190?

מצג אינפלציה בבורסה


אם אינכם מכירים את כל היתרונות (וגם את החסרונות) הגלומים בהשקעה בקופת גמל לפי תיקון 190,

אתם מוזמנים לקרוא לגבי תיקון 190 וגם את דף השאלות והתשובות שלנו לגבי תיקון 190.


אחד מהיתרונות הגדולים בהשקעה לפי תיקון 190, הוא שיעור מס רווח הון נומינלי של 15%, ולא מס רווחי הון ריאלי של 25% כמו בשאר מסלולי ההשקעה שכוללים מס רווחי הון. במשך שנים, לאור האינפלציה הנמוכה, לא נדרשנו

לדון בהבדל המיסוי הנומינלי לעומת ריאלי, ובשוק נהגנו להגיד "15% מול 25%".


רווח ריאלי הינו הרווח על ההשקעה בניכוי האינפלציה. רווח נומינאלי, הינו הרווח על ההשקעה כולל האינפלציה. כאשר האינפלציה נמוכה מאוד כמו בשנים האחרונות, למשל 0%, או אפילו 1%, השקעה באמצעות תיקון 190 מאפשרת להרוויח את הפער בין שיעור המיסוי של 15% לעומת 25%.


לדוגמא: לקוח שהשקיע 1 מיליון שקל, והרוויח 10%. כאשר האינפלציה הינה 0%.

בהשקעה בניהול תיקי השקעות (למשל), המס על רווחי ההון יהיה 25,000, והמס על תיקון 190 יהיה 15,000.

הפרש נטו של 10,000 (נניח לאחר דמי ניהול).


ואינפלציה מה איתה?

אינפלציה, אינה דבר רע כשלעצמו, בנק ישראל, כמו כל הבנקים המרכזיים בעולם, מכוונים לאינפלציה קלה, לרוב סביב 2%. יעד האינפלציה של בנק ישראל הוא בין 1-3%, כאשר ציפיות האינפלציה בישראל נעות בין 1.5-2.2% כפי שמחושבת על פי החזאים, או לפי שוק ההון. ובמקרה של אינפלציה נשלטת בישראל ובעולם, לא נראה שיש לחשוש באופן יוצא דופן מחישוב המס הנומינלי.


אבל מה יקרה אם האינפלציה תהיה 4% לדוגמא. הרי שהתשואה הנומינלית תהיה 10%. שמהווה רווח של 100,000 שקל על מיליון שקל, ומס רווחי הון של 15 אלף שקלים. ואילו בחישוב הריאלי, הרווח יהיה 56000, והמס יהיה 14

אלף שקל בלבד. זאת אומרת, במקרה של אינפלציה גבוהה, יתרון המס של תקנה 190, הופכת בעצם להיות משקולת.

הבעיה הזאת, היא בעיקר למשקיעים חדשים. מי שהשקיע לפני שנתיים ויותר, רואה לפני ברוב המקרים תשואה דו ספרתית, ועל מנת שהפער בין שיעור המס הנומינלי לריאלי ישפיע על מס רווחי ההון שלו, האינפלציה צריכה להגיע לכזו רמה, שכנראה המס יהיה בין הדברים האחרונים שידאיגו אותו.


כלל אצבע גס, הוא שעל מנת שההפרש בין 15% שיעור מס נומינלי ל- 25% ריאלי, נדרש קיזוז של 30% ברווח כתוצאה מהאינפלציה, ולכן כאשר שיעור האינפלציה יהיה כ- 30% מסך הרווחים, מתחילה להיות כדאיות למוצרי השקעה ריאליים כגון: ניהול תיקי השקעות או פוליסות חסכון.


יש לציין כי היחס בין האינפלציה למיסוי, משפיע גם על ביצועי ההשקעות, וניתן להעריך כי במקרה של עליית אינפלציה, תעלה גם ריבית בנק ישראל, ובמצב כזה, עלולים גם להיות הפסדים בהשקעות.


לתיקון 190, יש יתרונות נוספים, ובהם יצירת קצבה מוכרת (רכיב שקשור למיסוי ותכנון פרישה), וביצועים עודפים

(ראו דוגמא ב-"מה עשה הכסף שלי"), כך שגם בעליית אינפלציה משמעותית, ייתכן והשקעה בקופת גמל לפי

תיקון 190, תהיה עדיין עדיפה.

השיא בוטיק סוכנות לביטוח פנסיוני (2017) בע"מ, הינה בעלת רישיון סוכן ביטוח פנסיוני ממשרד האוצר.



*אין במידע לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד התוכן במסמך זה הינו למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג. בנוסף, תוכן מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי או לגרוע מחובת בדיקת נאותות של המשקיע עצמו את ההשקעה.


bottom of page