. . . מה הכסף שלי עשה באוגוסט? ומה יעשה בספטמבר?
top of page
  • חיים נתן

מה הכסף שלי עשה באוגוסט? ומה יעשה בספטמבר?

אחרי חודש יולי מוצלח, המשקיעים ציפו לחודש אוגוסט מוצלח. ובאמת חודש אוגוסט התחיל מעולה עם ירידה במחיר הנפט וירידה בתשואות האג"ח לעשר שנים. אבל לפני שבוע, יו"ר הפד, פאואל התבטא בניציות ואמר כי המלחמה באינפלציה היא הדבר החשוב ביותר, ושעל הציבור להיות מוכנים "לכאב" בדרך.

באותו היום, השוק ירד 3-4% בארה"ב, והביא לירידות מאז.


לכן ההערכה היא שמוצרי ההשקעות השונים יירדו בחודש אוגוסט כ-1.2%. כאשר החשיפה לארה"ב צפויה להביא לירידות חדות של כ- 1.7% אחוז, ואילו מי שמשקיע יותר בשראל יראה ירידות קלות יותר של קצת פחות מ- 1%. פחות אבל בירידות .שיא אחרי שיא. מה קרה בחודש אוגוסט, ומה יקרה בחודש ספטמבר?


איור להמחשה לשוק ההון ולעליות ביולי 2022

בעצם בחודש אוגוסט חווינו מיני סערה מושלמת - נרשמו ירידות שערים בשוקי המניות בעולם, והציפיות לעליית ריבית לאור דברי הפד, הביאו לירידות באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל ובעולם. מנגד, שוק המניות בישראל מחזיק מעמד עם עליות של כ- 3% בחודש אוגוסט, בניגוד למגמה העולמית של ירידות של 3-4%.


מדד ת"א 35 עלה ב-3.4%, מדד ת"א 125 עלה ב-3.0%, מדד ת"א 90 עלה בשיעור של 2.0%, ומדד יתר 60 ירד בשיעור של כ-2.0%.


לעומת זאת, בארה"ב: ירידות שערים כאשר מדד הדאו ירד ב-4.1%, מדד ה-S&P ירד ב-4.2% ואילו מדד הנאסד"ק ירד בשיעור של 4.6%.


גם באירופה נרשמה מגמה שלילית: ה-DAX הגרמני ירד ב-3.4%, ה-CAC הצרפתי ירד ב-5.0% וה-Eurostoxx 50 ירד ב-5.2%.



נשאלת השאלה מה מביא לעליות בשוק המקומי בניגוד למגמה העולמית. וניתן להעלות לכך מספר תשובות

1. בחודש אוקטובר אמור להכנס לתוקף השינוי באלוקצייה של קרנות הפנסיה. בעצם, המדינה צפויה להפסיק להנפיק אגרות חוב מיועדות, והיא זורקת את תפוח האדמה הזה לקרנות הפנסיה, שצריכות לרכוש מניות ואגרות חוב בשוק. הדבר מביא לעודף ביקוש גדול, ונראה שזה מביא לעליות בניגוד למגמה העולמית.


2. שינוי אלוקציה של מוסדיים. המוסדיים מתחילים להבין שבישראל המצב הכלכלי מעולה (אם לא הרגשתם בכיס), אינפלציה של כ- 5% לעומת אינפלציה עולמית של 9% ומעלה, צמיחה של 6.8%, שעוקפת אפילו את הצמיחה בסין. בכלכלה הישראלית יש גז, יש מים, ולמרות הפיטורים בהייטק, אין אבטלה. אז זה לא שנגרמו הבעיות בישראל, אבל הבעיות בעולם נראות גרועות יותר. אם נוסיף לזה את התחרות בתשואות, נראה שהמוסדיים מבינים שמי שחשוף לחו"ל, למשל אלטשולר, גם אם הוא צודק עקרונית, מייצר תשואות חסר משמעויות וסובל מפדיונות. לא שזו אסטרטגיה טובה להיות עדר, אבל נראה שהעדר דוהר לכיוון מניות ישראל.


3. פדיונות אלטשולר. אלטשולר, פודה כ- 5 מיליארד שקל בחודש. הכסף הזה עובר למוסדיים ובתי ההשקעות האחרים. אלטשולר לדבריו, נמצא סביב 80% חשיפה לחול. פדיונות העתק, עוברים לגופים מוסדיים שנמצאים סביב 50-60% חשיפה לחו"ל. כך שנוצר עודף ביקוש יומיומי למניות ואג"ח בשוק המקומי.


זה לא אומר שהשוק הישראלי יעלה בקו אחד, ובאמת, השוק ירד בכ-4% משיאו בשבוע שעבר. אבל עדיין שוק המניות הישראלי הפסיד הרבה פחות החודש ומתחילת השנה.


מה יקרה בספטמבר?

יש לבחן בעיקר 2 פרמטרים מבחינת המסחר – מחיר הנפט והתשואה לעשר שנים האמריקאי.

התשואה לעשר שנים האמריקאי, עלתה שוב למעל 3.2% והיא מקשה על גיוס החוב, ותמחור המניות. תשואת האג"ח לשנה בארה"ב היא כבר 3.5% והיא מהווה אלטרנטיבה אמיתית לשוק ההון. מה שמסיט כסף לפקדונות קצרים על חשבון שוק ההון.


כרגע מחיר הנפט יורד, וישנם סימנים אמיתיים להתקררות האינפלציה בעולם (תראו את מחיר הדלק בישראל שירד ביותר משקל וחצי מהשיא). ובטווח הבינוני והארוך יש בעיה אמיתית בעולם של הזדקנות אוכלוסיה ובעיות אקלים, ואלו יביאו למיתון, והורדת ריבית.


מה עושים עם הכסף?

מי שהשקיע בשוק המקומי, ראה יולי ואוגוסט טובים. ניתן להמשיך ולהשקיע במנות. כמובן שניתן להמתין על הגדר תוך שימוש בכלים נזילים כגון פקדונות, הלוואות ו – BTB

(לקריאת המשך – מה עושים עם כסף פנוי)


כתמיד, מוזמנים להתייעץ




*אין במידע באתר כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד. התוכן באתר/מסמך למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג. בנוסף, תוכן באתר/מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי או לגרוע מחובת בדיקת נאותות של המשקיע עצמו את ההשקעה.

bottom of page