. . . מה הכסף שלי עשה בחודש יולי?
top of page
  • חיים נתן

מה הכסף שלי עשה בחודש יולי?

כפי שהצגנו בתחזית חודש יולי, חודש יולי המגמגם מבחינת הביצועים הושפע בעיקר ממספר גורמים.

בראש הגורמים נותר החשש מפני עליית האינפלציה ואכן, מדד חודש יולי בישראל, הפתיע מעט כלפי מעלה.

תשואות בחודש יולי
כסף בחודש יולי

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב 0.4 אחוז, בעיקר בשל עלייה עונתית במחירי הנופש בארץ ובחו"ל של 4.7%. כל מי שניסה למצוא חופש לחודש אוגוסט, בטח שואל את עצמו, איפה סוקרי הלמ"ס בודקים חופשות, כי נראה שהזינוק במחיר היה הרבה יותר גבוה מ- 4.7%.


האינפלציה בישראל ב- 12 החודשים האחרונים עלתה ל- 1.9%, והגיעה לשיא של מספר שנים. למרות החשש מעליית האינפלציה, צריך לציין כי אינפלציה של 2%, היא אמצע היעד של בנק ישראל.


שוק הנדל"ן בישראל, שמבוסס על מחירי דירות לרכישה, מציג עליה דמיונית של כ- 7.7% ב- 12 החודשים האחרונים. שילוב של מחסור בדירות, משכנתאות זולות, וכמות מטורפת של מיליונרים חדשים מתחום ההייטק, מתחברים ביחד לעליה מטורפת, שפשוט מונעות ממי שאין לו כיום דירה, את האפשרות לרכוש דירה בעתיד. לא פעם הסברתי את העובדה שמה שמשפיע על האינפלציה הוא לא מדד מחירי הדיור, אלא מחירי השכירות – ואלה עלו ב 1.2% בלבד, ומשאירים את שוק השכירות כאופציה די עגומה להשקעה למי שבונה על שכר דירה כהכנסה שוטפת. צריך לציין לשם השוואה כי המסלולים הכלליים (כפי שניתן לראות בגרף) בפוליסות חסכון או הניבו את העלייה הזו מתחילת השנה, ושנה לאחור מדובר על רווחים של בין 16-20%, הרבה מעבר לעליית שוק הדיור.


גרף ביצוע נכסים מתחילת 2021 ועד יולי 2021

לאחר שהבנק המרכזי בארה"ב הודיע על צמצום קצב הרכישות שלו, היינו מצפים לירידות לאור החשש שמגיע סופו של עידן הכסף הזול, אבל זה לא החזיק אפילו לא שעה של פתיחת המסחר. צריך להבין את המספרים – גם אם הבנק הפדרלי יציג השבוע את תוכנית העלאת הריבית שלו, סביר להניח שהריבית לא תגיע ל-2% לפחות עד 2024. ואנחנו רחוקים מהכרזה כזו מאוד. ובכל מקרה, גם תרחיש אגרסיבי של העלאות ריבית שכאלו משאירות לנו כמה שנים של חוסר אלטרנטיבות.


ההתערבות של הממשל הסיני בכלכלה, היא משהו שלא ניתן לא להזכיר. ניקח לדוגמא את מניית חברת הגיימינט טנסט (מדגיש: מדובר בסקירה בלבד, ואין לראות באמור המלצה לביצוע פעולות). לפני כחודש, הכריז הממשל,

כי התמכרות הדור הצעיר לגיימינג הינה אופיום רוחני, וסמים אלקטרוניים. בתגובה, הגדילה ענית הטכנולוגיה את התמיכה ה-"וולנטרית" שלה בממשל הסיני ל- 15 מיליארד דולר.


ההתערבויות האלו, לא מעודדות את המשקיעים הבינלאומיים בביטחונם בממשל הסיני, ושוק המניות הסיני

ממשיך להניח תשואת חסר ביחס לשווקים האחרים.


חודש אוגוסט עד כה, נראה כחודש חיובי קל נוסף, עם ביצועים של כחצי אחוז חיובי.

תלוי בחשיפה המנייתית והיצרן. עם זאת, יש עוד כשליש חודש לפנינו.


כמו תמיד ולתמיד מוזמנים להתייעץ!




bottom of page