. . . מוטרדים? איך חשיפה לחו"ל ולדולר בהשקעות.
top of page
  • חיים נתן

מוטרדים? איך חשיפה לחו"ל ולדולר בהשקעות.

מאז התעצמות השיח לגבי הרפורמה המשפטית, אנו מקבלים כמות גדולה של שיחות למשרד בנוגע להגדלת החשיפות לחול או לדולר. אפילו בשיא הקורונה, לא זכורה לי כמות שיחות שכזו. אין לי שום כוונה להביע דעה האם יש להוציא כסף מישראל, להגדיל השקעות בחו"ל, או להגדיל חשיפה לדולר. אבל מטרתי בפוסט זה היא להקל על הפונים ולתת מידע בסיסי ומקדים.


רקע כללי – איזה סוגי חשיפות יש?:

ישנן שני סוגים של חשיפות רלוונטיות: חשיפה לדולר וחשיפה לשוקי המניות והאג"ח בחו"ל. לכל אחד מהם יש סיבה שונה.

חשיפה לדולר: עונה בעיקר על החשש של מי שחושב שמהלכי החקיקה יחלישו את השקל, ולכן הוא רוצה להגן על כספו על ידי חשיפה לדולר או שיש לו התחייבות בדולר, והוא מעונין בחשיפה דולרית. גם קניה של קרן כספית דולרית במונחי שקל יכולה לתת למשל מענה לחשש זה. גם קניה של דולרים פיזית בבנק במקום מזומן או פקדון יענו על צורך זה. בשני המקרים, צפו כיום לקבל תשואה של סביב 5% בפקדון בנקאי או קרן כספית במונחי דולר. התשואה הזו נובעת באופן זמני מהביקוש לדולר בישראל, והחשש מפני אינפלציה בארה"ב.



חשיפה למניות לחו"ל או אגרות חוב: עונה על החשש של שמי שחושב ששוק המניות ואגרות החוב בארץ יפול עם התקדמות מהלכי החקיקה, והוא מעונין שכספו יושקע בעיקר בחו"ל.

אדגיש שהחשיפות לא חייבות להיות מסנוכרנות. למשל, אני יכול להשקיע במדד הנאסד"ק בארה"ב עם חשיפה דולרית, ועם חשיפה שקלית. בואו ננסה להבין את ההבדל.

קרן מחקה על מדד ה P&S500 ללא חשיפת דולר (נקרא לה קרן שקלית), הכוונה מנוטרלת מט"ח, עלתה מתחילת השנה נכון ליום חמישי 1/3, כ- 2.3%.

קרן זהה, נקרא לה קרן דולרית עלתה מתחילת השנה כ 6.1%. ההבדל נובע מהחלשות השקל מתחילת השנה.

בשתי הקרנות, השקלית והדולרית, החשיפה הינה למדד המניות בארה"ב, במקרה הזה S&P500.

בקרן השקלית, אין חשיפת מט"ח ולכן היא הניבה בקירוב מה שעשה המדד מתחילת השנה, ואילו בקרן הדולרית, יש גם חשיפת מט"ח, ולכן היא השיאה מתחילת השנה תשואה שווה לתשואת מדד ה S&P500 ועוד רווח שנובע מהתחזקות הדולר.

יש לציין כי ברוב המקרים עליה בשוק המניות מתואמת עם החלשות הדולר. ואילו ירידות בשוק המניות קורות לרוב עם התחזקות הדולר. כך, שעליות בשוק המניות יחד עם התחזקות הדולר אינן נפוצות ויש לקחת את זה בחשבון לאורך זמן.



האם לבחור מסלול כללי מנוהל או מסלול חו"ל ספציפי?

בכל החברות שמנהלות לנו את הכסף, ישנן מנהלי השקעות רבים שמשנים פוזיציות בהתאם לתפיסתם את השוק. אין לי ספק, שחלק מהתחזקות הדולר שראינו בשבועיים שלושה האחרונים, נובעת משינוי שחלק מאותם גופים עשו בהשקעות שלהם – וזה אומר הגדלת הפוזיציה בחו"ל, והגדלת החשיפה לדולר. אנחנו בהחלט יכולים להעריך שהיתרון להיות מושקעים במסלול כללי, הינו גם ההבנה שכאשר יהיה מקום להחליף את הפוזיציה, אותם מנהלי השקעות יהיו עם היד על הדופק.


ניתן להעריך כי מרבית הגופים נמצאים עם חשיפה של כ- 25% למט"ח במסלולי ההשקעות שלהם, עם סביב 60% ומעלה חשיפה לחו"ל.


היתרון של מסלול כללי שאינו ספציפי לחו"ל, הוא שאנחנו לא נוקטים פוזיציה. הרי כפי שכרגע השוק המקומי בישראל נמצא בביצועי חסר, והדולר מתחזק, הרי שהכל יכול להשתנות בהינף קולומוס של הדברות. ואם אנחנו מושקעים במסלול מנוהל, אנו סומכים על מנהלי ההשקעות שיהיו עם האצבע על הדופק.

להבדיל, אנחנו יכולים לבחור מסלולי חו"ל ספציפיים.


בחודש האחרון עוסקים גופי ההשקעות בישראל בבניית מסלולים שמושקעים בחו"ל. מיטב, מנורה הגיבו מהר לדרישות בשוק ובנו מסלולי חול פסיביים. אנליסט, הראל נמצאים היום כבר עם מסלולי חו"ל כלליים.

במרבית המקרים, מדובר במסלול מחקה מדד S&P500. שנותן מענה למסלול מניות הרגיל. מדובר במסלול של 100% מניות וחשיפת מט"ח גבוהה לדולר.

מיטב יצאה בנוסף עם מסלול נאסד"ק ללא חשיפת מט"ח.

מנורה עם מגוון מסלולים עם רמות השקעה שונות במט"ח ובחו"ל.

הראל, אנליסט עם מסלולי חו"ל מנוהלים.

גופים נוספים הכריזו על שינוי מסלולים בקרוב.


מגוון האפשרויות למסלולי חו"ל שאינם ב- 100% מניות מצומצם הרבה יותר, וזה נובע מביצועי חסר משמעותיים של הדולר בשנים האחרונות. זוכרים שהדולר/שקל היה ב 3 שקלים לדולר? אז לא היה ביקוש למסלולי דולר, וסביר להניח שגם הגל הנוכחי ידעך אם ידעך החשש אצל המשקיעים.


מה לעשות?

לכל אחד יש את האמונה שלו, הדעה שלו, והפחדים שלו. ולכן כל אחד מונע מהחששות האלו. מה אגיד ללקוח שמוציא את כספו לבנק זר מחשש שילאימו את כספו? האם הוא טועה? צודק? אני לא מתכוון להכנס לזה בכלל.

אבל מה שחשוב לדעת הוא שהכל הפיך ממש בהינף של פשרה. מסיבת עיתונאים בה יגידו שיש הדברות, תחזק את השקל באופן מיידי באחוזים ניכרים, ותביא באופן מיידי להפסד של מי שמושקע בחו"ל במונחי דולר. לכן, לשים את כל כספכם על הדולר, שלא היה בעבר המטבע החזק והיציב ביותר מול השקל, נראית לי כמו נקיטת עמדה ופוזיציה מסוכנת.

כאשר עושים תכנון פיננסי הכל צריך להעשות במחשבה, לקחת את ההשקעות שלכם שעבדתם עליהם כל החיים לחשיפה דולרית מלאה, הוא מהלך בבחינת צל"ש או טר"ש. לקחת את ההשקעות שלכם ל- 100% מניות מכיוון שאין בנמצא מסלול חו"ל אחר שמתאים לצרכיכם הוא גם בבחינת הימור מסוכן לטעמי.

לכן הצעד הנכון הוא, בדיוק כמו שקנינו מניות בירידות, ובדיוק כמו שעשינו בקורונה – לפעול במתינות ובמנות, בצעדים מתוכננים.

וכמובן, אתם מוזמנים להתייעץ

*אין במידע באתר כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד. התוכן באתר/מסמך למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג. בנוסף, תוכן באתר/מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי או לגרוע מחובת בדיקת נאותות של המשקיע עצמו את ההשקעה.

bottom of page