. . . מי הוביל בשנת 2021, איזה מוצר ניצח ומי ינצח בשנת 2022?
top of page
  • חיים נתן

מי הוביל בשנת 2021, איזה מוצר ניצח ומי ינצח בשנת 2022?

למרות הירידות החדות של הימים האחרונים בעיקר בנאסד"ק, שנת 2021 הסתיימה בקול תרועה יוצא דופן.

היצרנים המובילים במסלולים הכלליים הניבו כ- 15% תשואה לפני דמי ניהול. אחת מהשנים הטובות בשוק, ומסלולי המניות ביצרנים המובילים גם היכו את מדד ה- S&P500 והניבו מעל 20% תשואה שנתית. בהחלט שנה פנומנלית.

VS
VS

אז מיהו בית ההשקעות המוביל לשנת 2021?

בתי השקעות רבים הצליחו להוביל השנה, ביניהם מיטב דש ואנליסט, ואנחנו לא עוקבים אחריהם בשוטף, ולכן – טרם נכנסו לטבלת המעקב שלנו. אך יש לציין שבשנת 2021 נהיה צפוף בראש הטבלה כאשר מור בית השקעות, מיטב דש, אנליסט, אקסלנס ואפילו חברת הביטוח הראל כולם טוענים לראש הטבלה. וכמובן נשאלת השאלה איזו טבלה?

כל יצרן בחר לעצמו את הטבלה שהוא מופיע בו ראשון לתקופת הזמן שהוא מוביל בה. למשל הראל מתגאים בגמל להשקעה, מיטב דש בפנסיה ובקרנות ההשתלמות ל- 3 שנים, אלטשולר, ממשיך להסביר שהוא הראשון ב- 5 שנים. ומור יוכל להתחיל לפרסם עוד מספר חודשים, ולפחות בביצועים היסטוריים ינצח את כולם.


אין ספק שהשנה החולפת הייתה שנה קשה לבחור את היצרנים המובילים. אלטשולר איבד את ההובלה באופן חד עקב מספר גורמים שכבר נטחנו עד דק בתקשורת הכלכלית. ומצד שני בראש הטבלה הייתה תחרות כזו, שלא באמת מאפשרת לבחור את היצרן המוביל ולהתמקד בו.

בשורה התחתונה, בגופים המרכזיים, בית ההשקעות מור הוא המוביל הגדול בתמונה ל -3 שנים. צריך לציין שזה בעיקר בגלל היתרון הענק לקוטן שהיה לו בתחילת הדרך. במרץ 2020, בעוד כל הגופים איבדו תשואה עקב הגל הראשון של הקורונה, מור ישב על יתרות מזומנים אדירות, והניב ביצועי יתר על כולם. למרות הביצועים המדהימים שלו גם בשנת 2021, בראיה קצרת טווח, מור הוא "רק" במקום השלישי.


את המקום הראשון לשנת 2021 תפס בית ההשקעות אנליסט במסלולים הכללים, ואחריו מיטב דש ומור.

בשלוש שנים, המוביל הוא מיטב דש, ובחמש שנים אלטשולר עדיין מחזיק את ראשות הטבלה במסלולים הכלליים.

במסלולי המניות, ילין לפידות הגיעה משום מקום ולקחה את המקום הראשון, ואחריה אותה תמונה של אנליסט, מור ואקסלנס/הפניקס. בכלל, כפי שמיד נראה, הפניקס/אקסלנס ממשיכים את המגמה המעולה של השנים האחרונות.


מיהו מוצר ההשקעות המנצח לשנת 2021?

בבחירת המוצר המנצח להשקעת כסף פנוי, שני מוצרים מתחרים על ראש הטבלה – תיקון 190 ופוליסת חסכון. כאשר שני המוצרים - בהראל (תיקון 190) והפניקס (פוליסת חסכון) הניבו תשואה מדהימה של כ 14.5 לאחר דמי ניהול. אם נניח שתיקון 190, נותן הטבת מס מסוימת, אשר לזכאים הינה טובה יותר מהטבת המס של פוליסת חסכון, הרי שהמוצר המנצח הוא עדיין תיקון 190.

(לקריאה על תיקון 190 לחצו)


תיקון 190 ואינפלציה

מס רווחי ההון בתיקון 190 הוא 15% נומינלי, ולא 25% ריאלי כמו בפוליסות החיסכון ניהול תיקים ושאר המוצרים הריאליים. אם נניח שהרווחנו 10% תשואה שנתית. הרי שהמס שנשלם בפדיון תיקון 190% הוא 15% שהם 1.5%. על מנת שהמס הריאלי יהיה זהה למס הנומינלי, הרי שהאינפלציה בישראל צריכה להיות בסה"כ 1% על מנת שהמס שנשלם יהיה זהה. האינפלציה בישראל בשנת 2021, הייתה לראשונה מזה זמן רב, 2.8%, כך שבשנת 2021 מבחינת מיסוי היה יתרון לפוליסת החיסכון על פני תקנה 190. נציין שב-2020 האינפלציה בישראל הייתה מינוס 0.7% כך שאם מסתכלים על תקופה ארוכה יותר, הרי שתיקון 190 עדיין הניב בפועל יותר רווח.


מה לגבי ניהול תיקי השקעות?

על פי ממוצעים, תיק מנוהל 30% הניב כ- 9% השנה. אם נניח בחשבון שזה לא כולל את עמלות הבנק, הרי שביחס לאלטרנטיבות שהניבו סביב 14%, מדובר על תשואת חסר משמעותית. גם בראייה מצטברת מתחילת 2018, הרי שלפי החישוב שלנו, ניהול תיקים בממוצע הניב כ- 23% תשואה, בעוד שפוליסות החיסכון למשל הניבו כ- 50% יותר – סביב 35%. מוצר ניהול התיקים מאבד גובה לפוליסות החיסכון, תיקון 190 וגמל להשקעה. וככל שיעבור הזמן אני מניח שהוא יהיה רלוונטי יותר ויותר רק לכספי חברה.


מי יוביל בשנת 2022?

בשנת 2022 אין שום דרך לנחש מי יהיה הגוף המוביל, בטח בתנודתיות כזו כפי שהתחילה השנה. ולכן, אנחנו ממשיכים את הקו של פיזור בין גופים מובילים. מבחינת המוצרים, ניתן להניח שמי שיוביל את הביצועים הן

פוליסות החיסכון לאור רכיב גדול מאוד של נכסים בלתי סחירים בחברות הביטוח, שיעניקו עוגן לביצועי התיק.


גרף ביצוע נכסים 2018 עד סוף דצמבר 2021

כמו תמיד, מוזמנים להתייעץ!

bottom of page