. . . שוק ההון והמלחמה (עדכון 24/10)
top of page
  • חיים נתן

שוק ההון והמלחמה (עדכון 24/10)


שוב, אני אתחיל ואומר שאני מקווה שאתם בטוב עד כמה שאפשר. שקרוביכם בטוב. אני מקווה שהאירוע הנוראי הזה יסתיים, עד כמה שאפשר, במצב טוב יותר מאיך שכולנו מרגישים בימים אלו.



מי שקורא סקירות על השוק המקומי והשפעת המלחמה, רואה שרוב סקירות המומחים תפלות וחסרות שורה תחתונה. גם בעברי כאשר הייתי הכלכלן הראשי של מנורה מבטחים, שמרתי על "ממלכתיות מסויימת", וכתיבה שמטרתה לא לתת שורה תחתונה אמיתית.


אבל זה לא המצב כעת, ואני רוצה לנסות לתת את ההערכה שלי לשוק.


מאז הסקירה האחרונה מה 18/10/2023 קרו בעיקר 2 דברים מרכזיים:

הראשון, תשואות אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים חצו לתקופה קצרה את הרף הפסיכולוגי של 5% לשנה. רף שלא נחצה מאז 2007. עליית התשואות מהווה משקולות על שוק המניות ועל הכלכלה. מתוך תשואות אלו נגזרות גם ריביות המשכנתא, וגם עלויות גיוס ההון של החברות. ברמת המשקיעים, שכרגע אין להם תאבון רב לסיכון – ניתן להניח שרבים יעדיפו תשואה בטוחה של 5% לשנה למשך 10 שנים, על פני תשואת מניות ממוצעת של כ- 7% נאמר. אם נחשב על פי תמחור השוק הנוכחי. אבל זהו חישוב לא מדיוק.

בעקבות עליית התשואות האלו, נרשמו ירידות גם במדדי המניות בחו"ל, שהתמתנו מעט לאור ירידת התשואות בימים שני ושלישי (היום).

אני חייב לציין, שזהו סיכון משמעותי שאינו קשור רק לשוק המקומי. בחציה הקודמת של 3%, השוק הגיב בירידות חדות.


האירוע השני, הינו המשך ירידות בשוק ההון המקומי. בימים האחרונים ישנו רצף של דיווחי חברות ציבוריות על הפגיעה הצפויה שלהם בהכנסות, או הפסדים (כגון חברת הביטוח הפניקס), ורצף של חברות שהודיעו שהן מוציאות חלק גדול מכוח האדם שלהם לחל"ת. הוצאת עובדים לחל"ת אינה דבר של מה בכך, המשמעות היא שגם החברות יפסיקו להכניס, והעובדים בכלל יתקשו להתמודד כלכלית ללא עזרה מהמדינה – שכרגע לא קיימת.


ההודעות האלה, כאילו עזרו לפעילים בשוק להבין שהאירוע הזה חמור, ולא יסתיים במהירות, והגלים הכלכליים ממנו ימשיכו עוד תקופה ארוכה. מה שהביאו לירידות בבורסה הלא נזילה בישראל.


שני האירועים האלה מביאים למצב שהמסלולים הכלליים (כ- 45% מניות) ירדו מתחילת החודש בין 1.5- 2% נכון ל 22/10. מסלולי המניות, שאינם מתמחים בחו"ל, עם ירידות של מעל 3%. כאשר ההשקעות היחידות שעלו הן השקעות צמודות דולר. אלו כבר ירידות משמעויות, שיחד עם הירידות בחול בחודש שעבר. עלולות להביא לירידה של 4% עד 5% אצל חלק מהמשקיעים במשך חודשיים.


מה עושים?

עד כמה שקשה לי להגיד את זה, בטווח הרחוק מתחילות הזדמנויות בשוק המקומי. השוק המקומי שיודע להראות יכולת התאוששות בטווח הארוך, הראה ירידות חדות בשוק המניות, חלק מזה עקב העדר סחירות (אין קונים). ולכן, מי שרואה לטווח רחוק, וישב על מזומן – ייתכן וכדאי להתחיל לאסוף במנות מניות בשוק המקומי. אבל זה רק למי שיודע להתעלם מירידות ותנודיות.


מי שפחות עמיד, או שיודע שיש לו צרכי נזילות כגון רכישת דירה או צרכים אחרים בקרוב, יעשה את השיקול הבא: בהנחה ואני עובר למסלול דמוי מזומן או כספי, ויהיו עליות בשוק המקומי, הרי שייתכן ואפסיד את העליות האלה (נניח כ- 2% או יותר). אולי אני אפספס את החזרה שלי בזמן למסלולים הנכונים, כפי שקורה לרוב – ואהיה במסלולים לא מתאימים לטווח הרחוק. אבל אם האירוע בישראל, מתפתח לאירוע חמור יותר, הרי שעוד לא ראינו את סוף הירידות. וייתכן שיהיו ירידות חדות עוד יותר.

בכזה מקרה, למי שרואה לטווח קצר, הייתי ממליץ לשקול מעבר למסלולים סולידיים יותר בחלק מכספו, בשיקול דעת. אדגיש שזה כמובן תלוי בהרכב התיק כולו.


כרגיל, תמיד מוזמנים להתייעץ.



125 צפיות0 תגובות
bottom of page