. . . שלוש סיבות לאופטימיות בהשקעות ל- 2023
top of page
  • חיים נתן

שלוש סיבות לאופטימיות בהשקעות ל- 2023

הסתיימה לה שנת 2022, עם כתבות מלאות פסימיות לגבי מיתון, דפלציה, אינפלציה והמשך ירידות לשנת 2023. אבל אי אפשר להיות פסימי ולהשקיע, ותרשו לי לתת שלוש סיבות למה אפשר להיות אופטימיים לקראת שנת 2023.


אם לסכם בפסקה וחצי את שנת 2022, הרי שבמדינות רבות בעולם מדדי האינפלציה עלו בחדות ומעבר ליעדי הבנקים המרכזיים. אם בתחילת השנה, הבנקים המרכזיים עוד סיפרו סיפור של אינפלציה זמנית שנובעת מבעיות יצור פוסט קורונה, הרי שכמה חודשים לתוך השנה, הבינו שאנחנו מתקרבים לסיטואציה בעייתית הרבה יותר. בארה"ב האינפלציה נמצאת ברמה של 7.1% בנובמבר (לאחר שכבר הגיעה לרמה של 9.1% ביוני, שיעור גבוה מאוד במונחים היסטוריים). גם בגוש האירו נרשמה עלייה מהירה באינפלציה, ששיעורה עמד בחודש נובמבר על 10.0%. בישראל האינפלציה נמצאת ברמות יותר נמוכות בשיעור של כ-5.0%. הכלי המרכזי על מנת לרסן את האינפלציה הינו נשק הריבית. בארה"ב הריבית עלתה לרמתה הגבוהה ביותר מאז 2008 והגיעה ל-4.5%, באירופה הריבית עלתה ל-2%. העלאת הריבית לא פסחה על ישראל ובנק ישראל העלה את הריבית לרמה של 3.75% בתחילת ינואר 2023.

העלאת הריבית החדה, הביאה לאטרקטיביות של פקדונות, דבר שמוריד את תאבון הסיכון משוק המניות והאג"ח. אם נתמקד במדד המניות האריקאי המוביל, הרי שהוא ירד כמעט 20%. והכתבות שצופות את שנת 2023, הינן פסימיות ברובן.

אז מהן 3 סיבות לאופטימיות?


הסיבה הראשונה: המשקיעים לא מאמינים לפד

הפד טוען מעל כל במה שהריבית תישאר גבוהה לאורך זמן, ומנסה לתקשר בכל הזדמנות שלא תהיה הורדת ריבית ב- 2023. אבל המשקיעים חושבים אחרת, ומה שאנחנו רואים זה עקום תשואות יורד. עקום תשואות עולה בדרך ככל שתקופת ההשקעה ארוכה יותר. זה הגיוני ומתבקש, הרי לחצי שנה, יש לי סבירות יחסית גבוהה להחזר החוב, אבל אם אני מלווה לעוד 10 שנים, מאיפה אני יודע מי יחזיר לי את הכסף? ולכן, בעקום ריביות סטנדרטי, הריבית הקצרה נמוכה, והריבית הארוכה גבוהה. (תחשבו על המשכנתא שלכם – איפה הריבית יותר גבוהה? ליותר שנים או פחות שנים?)

אבל מה שאנחנו רואים עכשיו בעקום התשואות, הוא שהמשקיעים חושבים שהשיא יהיה בערך עוד חצי שנה, ואז העקום ילך וירד. בגרף ניתן לראות שהריבית לחצי שנה היא סביב 4.8,מה שמייצג העלאת ריבית אחת או שתיים בלבד. לאחר מכן, הריבית לשנה נמוכה יותר, ולעשר שנים נמוכה משמעותית. זאת אומרת, משקיעי החוב כבר מתמחרים, האטה משמעותית באינפלציה, מלווה אפילו בכניסה למיתון שתחייב הורדת ריבית. וזה טוב למניות.




הסיבה השניה: ההיסטוריה מוכיחה: היו חמדנים כשכולם חוששים

וורן באפט כבר אמר: תחששו שכולם חמדנים, ותהיו חמדנים כאשר כולם חוששים. לצערי הרב, הטירוף של 2021, עם הבועות הרבות שהיו, הביא את הציבור דווקא להשקיע יותר. ואילו עכשיו – כשהשוק נמוך יותר ב-20% עד 30%, אף אחד לא מעונין להסתכן.

בטבלה המצורפת, ניתן לראות שביחס לשפל של שוק המניות, בכל האירועים בעבר, ההשקעה הניבה רווחים יפים מאוד בשנים העוקבות. יש לציין, שהחישוב נעשה כאילו שיא הירידות היו– 30/9, אבל כמובן שלא ניתן לדעת שלא יהיו עוד ירידות חדות.

זה לא משנה, לעולם לא נדע לתזמן במדויק את השוק, ולרכוש במנות, נראה כאסטרטגיה לא רעה בכלל גם לפי הטבלה.




הסיבה השלישית: רק במקרים בודדים בלבד, מדד ה SP500 ירד שנתיים ברציפות

אם המדד ירד גם בשנה הבאה, זאת אומרת שיהיו ירידות במשך שנתיים ברציפות, תופעה שלא התרחשה פעמים רבות. בעצם, מאז מלחמת העולם השניה, אירוע כזה התרחש פעמיים בלבד!

פעם אחת, בזמן משבר הנפט של 1972, ובפעם השניה שילוב של אירועים בתחילת שנות ה-2000, כאשר התפוצצה בועת הדוט-קום, התרחשו פיגועי ה-11 בספטמבר 2001, והפלישה האמריקאית לעיראק לאחר מכן.




הסיבות האלה יכולות לתת לנו איזה סיבה לאופטימיות לשנה הקרובה, וכמובן זאת בתנאי ש"הפעם זה לא יהיה שונה", כמאמר המשפט המפורסם. ובכל מקרה, אחרי שנת 2022, מה רע בקצת סיבות לאופטימיות?


*אין במידע באתר כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד. התוכן באתר/מסמך למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג. בנוסף, תוכן באתר/מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי או לגרוע מחובת בדיקת נאותות של המשקיע עצמו את ההשקעה.

249 צפיות0 תגובות
bottom of page