. . . אינפלציה או אוקראינה? סקירת השקעות
top of page
  • חיים נתן

אינפלציה או אוקראינה? סקירת השקעות

לכבוד חג הפסח, התחדשנו בתשואות חיוביות בחודש מרץ.

חודש מרץ היה חודש חיובי במוצרי ההשקעות.

מצות
למצות השקעות?

זה נבע בעיקר מהעלייה במדדי המניות כאשר השוק המקומי והשוק בארה"ב עלו בצורה דומה עם יתרון מכובד

למדד ה S&P500. מדד ת"א 35 עלה ב-2.4%, מדד ת"א 125 עלה ב-2.1%, ובארה"ב- מדד ה-S&P עלה ב-3.6% ואילו מדד הנאסדק עלה ב-3.4%. אירופה התחילה בלחץ גדול עקב מלחמת רוסיה/אוקראינה, אבל ירידות השערים החדות התחלפו בירידות קלות שהסתיימו בחודש מרץ סביב חצי האחוז. באסיה עליות שערים, בעיקר עקב זינוק משמעותי במניות הטכנולוגיה הסיניות בעקבות ציוץ של הממשל לגבי רמז על הורדת הרגולציה על הסקטור.


אגרות החוב השיקליות בארץ ממשיכות לרדת (מייצרות הפסד) עקב עליה בציפיות האינפלציה והעליה בציפיות להעלאת ריבית. לא נופתע אם כבר החודש, או בחודש מאי נראה העלאת ריבית ראשונה בישראל. זה כבר מתוקשר, זה כבר מתומחר – ויש לזה רוח גבית משוק הנדל"ן. בחוב הצמוד למדד נרשמה מגמה חיובית. מדד התל בונד 20, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 עלו ב-0.3%, 0.2% ו-0.2% בהתאמה.


ברכיב הממשלתי, איגרות החוב הצמודות למדד עלו ב-0.6%, ואילו איגרות החוב השיקליות ירדו ב-1.2%.


בתוך הגופים, יהיה מעניין לראות את ביצועי אלטשולר שחם החודש. אלטשולר שחם, נמצא בתשואת חסר משמעותית מאז תחילת 2021, אבל על פי הערכות, הוא נכנס החודש עם חשיפה מנייתית גבוהה משמעותית משל כל הגופים, והדבר אמור לתת לו תשואת יתר גדולה. גם החשיפה למדדים בחו"ל שעשו טוב יותר מהשוק המקומי

וגם חודש של עליות. ניתן להניח שחשיפת היתר של אלטשולר תניב לו כ- 0.4- 0.6% תשואה עודפת על פני חלק מהמתחרים. אבל נראה תוך כמה ימים את תוצאות האמת.


מה צפוי בחודש אפריל?

חודש אפריל צפוי לנוע עם 2 מטולטלות.

הראשונה – סיכוי גבוה להסכם הפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה שתביא לתשואה חיובית. והמטוטלת השנייה – המשך חששות מאינפלציה או גרוע יותר סטגפלציה שזה אינפלציה עם מיתון - שתביא לתשואה שלילית.

ובכל זה, תניחו שמה שאתם חושבים שיקרה – יקרה הפוך. נראה לדוגמא את מה שקרה ביום שישי האחרון, 1/4/2022:

ביום שישי, שיעור האבטלה בארה"ב הפתיע ביום שישי בירידה עמוקה מהצפי, מ-3.8% ל-3.6%. בשורה חיובית מאוד, הרי אם שיעור האבטלה יורד, הסיכוי למיתון יורד – והרי זה חיובי. אבל מצד שני, אם אין מיתון, הרי שזה מחזק את הציפיות להעלאות ריבית – וזה שלילי. לאור הציפיות לעליית התשואות הקצרות, נוצרה התהפכות עקום התשואות גם בטווח הקריטי של 2-10 שנים. התהפכויות דומות הקדימו בעבר מיתונים בטווח זמן ממוצע של שנה-שנתיים ובהתאם הבנקים בוול-סטריט העלו את הסיכוי למיתון.


צריך להבין שבעוד שמיתון רע לכולם,

הרי אינפלציה טובה לשוק המניות למרות העלאת ריבית.

בוא נבין רגע את זה דרך השוק המקומי בישראל. הרי בשנייה שנעבור את פסח, כל אותם גופים שחרקו שיניים ולא העלו מחירים לפני פסח, יעלו את המחירים בחדות- שניה אחרי הכוס הרביעית. האם מישהו יכול להתמודד עם טענת היצרנים שתגיע בוודאות שמחיר הדלק של 8 שקל לליטר, מעמיס הוצאות שינוע גבוהות, ואין להם ברירה אלא לגלגל את זה לצרכן. מכיוון שהחברות יודעות לגלגל חלק מהוצאות האינפלציה לצרכן, הרי שמניות נפגעות פחות מחוב כשיש עלייה בציפיות אינפלציה.


תחומים נוספים שמרוויחים מחשש אינפלציה הם סחורות, זהב, אג"ח צמוד, ואולי אפילו מטבעות קריפטו.

אבל יש לשים לב שבחלק מהאפיקים לעיל, האינפלציה כבר מתומחרת. ואין לראות בזה המלצת השקעה.

מה עושים? ממשיכים להגדיל במוצרים עם חשיפה נמוכה קלאסי לשוק, ומוצרי חוב קצרים.


כמו תמיד, מוזמנים להתייעץ. חג שמח!


*אין במידע לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד. התוכן במסמך זה הינו למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג. בנוסף, תוכן מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי או לגרוע מחובת בדיקת נאותות של המשקיע עצמו את ההשקעה

bottom of page