. . . אל תפתחו דוחות רבעון שלישי
top of page
  • חיים נתן

אל תפתחו דוחות רבעון שלישי

אל תפתחו דוחות רבעון שלישי.

בימים אלה נשלחים מבתי ההשקעות וחברות הביטוח דוחות הרבעון השלישי. הדוחות האלה מסכמים את ביצועי ההשקעות מתחילת השנה ועד סוף חודש ספטמבר. והם נראים די גרוע.







חודש ספטמבר היה אחד מהחודשים הגרועים, מדד המניות בארץ ירדו סביב 10%, מדדי המניות בעולם בין 6-10%, וגם אגרות החוב ירדו באופן חד (עליית תשואות). חודש ספטמבר 2022, היה החודש הגרוע ביותר מאז מרץ 2020 – החודש בו חשבנו שסוף העולם הגיע יחד עם הקורונה. נחזור לחודש מרץ 2020 בהמשך.

כרגע, הדוחות שמקבלים הביתה נותנים תמונת מצב בדיוק לשיא הירידות. בחודש ספטמבר מסלולים כלליים (בין 30% בניהול תיקים, וסביב 45% בשאר המוצרים) הפסידו סביב 4%. מדדי מניות הפסידו כאמור סביב 10%. וזו התמונה שאנו רואים כרגע. אבל התמונה שאתם לא רואים היא חודש אוקטובר, בו תיקנו המסלולים הכללים כחצי מהירידה של חודש ספטמבר, ומסלולי המניות כ- 4%. גם חודש נובמבר נראה כרגע חיובי, עם רווחים של כ- 1% במסלולים השונים. כך שפתיחת הדוח של ספטמבר, מראה תמונה שלילית באופן קיצוני, והאופטימיים אפילו יכולים לטעון שמצלמת את נקודת השפל.


התרחיש המוביל

התרחיש המוביל היה ונותר ירידה בקצב האינפלציה וכניסה למיתון. אין ברירה אחרת, תחילתו של גל פיטורים בהייטק, יחד עם עליית ריבית שהופכת ההחזר על הלוואות ומשכנתאות לקשוח, יביאו בוודאות את העולם למיתון. ומה קורה כשיש מיתון? מורידים ריבית. ומה קורה כאשר מורידים ריבית – שוב אין במה להשקיע, וחוזרים למניות. כרגע נתוני האינפלציה לצרכן בארה"ב היו נמוכים מהצפי, אבל עדיין גבוהים יש לצין (7.7%), ומדד הנתונים ליצרן, שמוביל בדרך כלל את התחזית כי אם חומרי הגלם מתייקרים, אז המחיר הסופי לצרכן מתייקר, מראה גם הוא על האטה בקצבה האינפלציה.


תמונת ההשקעות מאז שנת 2018.

אם הייתי אומר לכם בתחילת שנת 2018, שבדצמבר 2018, טראמפ יצא נגד סין, והשווקים ירדו בחדות, ושנה לאחר מכן, תהיה מגיפה עולמית שתכניס את העולם לסגר מוחלט ללא טיסות, יצור, ושקי גופות שנערמים בבתי חולים באירופה. מה הייתם אומרים? הייתם בוודאות לא נכנסים לשוק המניות. ויותר מזה, אם הייתם במרץ 2020 פותחים את הדוחות הרבעוניים שנשלחו אליכם עם 8% ירידה בחודש, לבטח הייתם מתקשרים להתייעץ בפאניקה, ומבקשים לסגור את ההשקעה.




אבל בפועל, מי שקנה ב – 2018 את מדד ה S&P500, עשה מאז רווח של כ- 50% למרות כל הירידות.

מבחינת ביצועים, מיד אחרי מדד ה- SP500 מופיעים ההשקעות האלטרנטיביות שמתאימות ללקוחות כשירים, לאחר מכן BTB, (לקריאה נוספת על BTB). את הטבלה סוגרים מוצרי ניהול התיקים, והמוצרים הסולידיים שהפסידו הרבה שונה עקב עליית התשואות באג"ח שנחשב באופן מוזר לאפיק סולידי.

מוצרי החוב השונים, אם זה חוב צרכני, חוב מגובה נדלן או הלוואות – המשיכו גם השנה להניב 5% תשואה חיוביות ומעלה. וכמו במשל הארנב והצב, שלבסוף הצב האיטי והיציב מנצח את הארנב התזזיתי, כך האפיק המשעמם של הלוואות בין עמיתים (טריא, בלנדר, BTB, CCF), מנצח את ההשקעה בשוק ההון – לפחות כרגע.

מה עושים?

את הדוח הרבעוני מאפסנים עמוק בתיקייה, מקסימום בודקים את התנועות ודמי הניהול.

אם אתם חושבים שבית ההשקעות שלכם, מניב ביצועי חסר, או שאתם רוצים לעשות שינוי בחשיפת המניות – אתם כמו תמיד, מוזמנים לצור קשר.








bottom of page