. . . 6 דברים להספיק לעשות לפני סוף השנה ששווים לכם כסף, ובקשה.
top of page
  • חיים נתן

6 דברים להספיק לעשות לפני סוף השנה ששווים לכם כסף, ובקשה.

יש עוד חודש לסיום השנה האזרחית, ובעוד שבעבר המשמעות העיקרית לזה הייתה עבור עצמאים, יש לזה משמעות גם לשכירים וגם למשקיעים. אז מה צריך להספיק עד סוף השנה?

לוח שנה

להפקיד לגמל להשקעה:

קופות גמל להשקעה הן קופות שהושקו לקראת סוף שנת 2016 וצוברות פופולריות הולכות וגדלה. למרות התחושה שעולה מהשם "קופות גמל", מדובר בקופות מיוחדות שמאפשרות לחוסכים בהן להפקיד כסף פרטי, ולא דרך המשכורת. זו בעצם כמעין תוכנית השקעות נזילה בכובע של קופת גמל. קופת הגמל הזו מקבלת כסף פנוי מהחשבון ולכן מתאימה לכל אחד - לשכירים לעצמאים ואפילו כחסכון לילדים ולנכדים.


המוצר החדש שהיה חלק מהרצון של שר האוצר לתת לציבור כלי חדש, יעיל וזול לחסכון, מביא יתרונות רבים מאוד. למשל, זו אחת מאפשרויות החיסכון הזולות ביותר, יעילות במס, ומניבות תשואה. במהלך הקורונה, קיבלו קופות הגמל להשקעה שני חיזוקים נוספים. הראשון, הוא אופציה ל- "חיזוק" הפנסיה. בעצם, המדינה יצרה מוצר, שמטרתו היא שנחסוך יותר לפנסיה מכסף פרטי שנמצא בבנק ומניב כמעט כלום. ולכן, על מנת לתת עידוד נוסף לחסוך לפנסיה, ניתנה פה אופציה בחינם: אם לאחר גיל 60 תבחרו למשוך את כספי החיסכון (הנזילים גם ככה) ככספי קצבת פנסיה לכל החיים, תוותר לכם המדינה על מס רווחי הון. ותקבלו קצבת פנסיה גדולה יותר וללא מיסים.


היתרון השני, הוא אפשרות לנייד בין גופים. למשל, רוב הציבור בוחר במור בית השקעות, אלטשולר, או מסלולים מחקי מדד. אז למה מגיע לי כל הטוב הזה? זו בדיוק הבעיה. ברעיון המקורי לא הייתה כל תקרת הפקדה על המוצר הזה, אך לחצים רבים הביאו לתקרת הפקדה של 70 אלף שקל בשנה. כך שבעוד הסכום הזה נראה מרשים אולי, הוא הופך לא רלוונטי לאנשים שמכרו דירה, קיבלו ירושה ומעוניינים לנצל את הכסף ליצירת קצבה.


לכן, אם ברצונכם להפקיד יותר מ-70 אלף שקל לקופת גמל להשקעה, עליכם לנצל את סוף השנה המתקרב. להפקיד 70 אלף שקל בדצמבר, וסכום נוסף בינואר. יש לציין שקופת הגמל להשקעה נחשבת למוצר פנסיוני, ולכן מחייבת ברגולציה על פי חוק.


הפקדה לתיקון 190

כמו בגמל להשקעה, גם תיקון 190 (או "תקנה 190"), מניב הטבות מס לשכירים וגם לעצמאיים. בכלל, מדובר באחד ממוצרי ההשקעה הטובים ביותר שקיימים למי שמתאים לו. אם אתם מתאימים לתיקון 190, ובפרט אם כבר יש לכם קופה פתוחה בתיקון 190, יש לשקול לעשות הפקדה נוספת שתוכר לכם במס הכנסה.


קיזוז הפסדי ורווחים לצרכי מס רווחי הון.

אם אתם משקיעים בניירות ערך, ניתן להניח שבמהלך השנה צברתם רווחים, ואת חלקם מימשתם. או שצברתם הפסדים, בטח בשנת קורונה, וייתכן ולא מימשתם. בחודש דצמבר נוהגים יועצי ההשקעות בבנק למקסם את הפסדי ורווחי ההון של הלקוחות. כך לדוגמא, לנצל רווחים שלא מומשו לעומת הפסדים שמומשו, ולהיפך- לממש הפסדים שלא מומשו לעומת רווחים שמומשו.

אבל שימו לב – חובה גם להבין את העלות שנגזרת פה. אם מעולם לא התמקחתם עם הבנק (זאת כבר בעיה שלכם), ייתכן ואתם משלמים עלויות מקסימליות בקניה מכירה, ואז מימוש שכזה יכול לעלות לכם גם 1.2% מעלות הפוזיציה. שזה בכלל יכול למחוק לכם את כל הרווח השנתי.


מכירה רעיונית של פוליסת חסכון.

פוליסות חסכון הינן אחת ממכשירי ההשקעה הטובים ביותר שקיימים, ובנוסף ליתרונות במוצר – מעטים מכירים הטבת מס לפורשים הקיימת רק במכשיר הזה. אם נולדתם לפני שנת 1948, ואתם חוסכים דרך פוליסות חסכון, קיימת הטבת מס רק בשבילכם. סעיף 125ד, מאפשר למי שמלאו לו 55 שנים בשנת 2003, לקבל פטור ממס רווחי הון על רווחים של עד כ-13200 שקלים בשנה. מעטים מאוד מקרב בעלי רישיון לסוגיו מכירים את ההטבה הזאת.

מי שנכנס לפוליסות חסכון באמצע השנה לאחר ירידות הקורונה, הניב כפי הנראה רווח הון מכובד.

כיצד עושים את זה? פונים לחברת הביטוח בה מנוהלת פוליסת החיסכון שלכם, ומבצעים מכירה רעיונית

(או אמיתית). משלמים מס רווחי הון, ומקבלים אישור לזה. ניגשים לפקיד השומה ומגישים תיאום מס. כמובן שיש להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס.


הפקדת עצמאי לקרן השתלמות

רוב העצמאים מכירים את הצורך והיתרונות שבהפקדה לקרן השתלמות במעמד עצמאי. רבים מתבלבלים במהות התקרה ומה המשמעות מכך. כל עצמאי יכול להפקיד עד 7% מהכנסתו לקרן השתלמות. תקרת ההפקדה המוכרת כהוצאה לעצמאי הינה קצת פחות מ- 12,000 ₪. בהתייעצות עם יועץ המס או רואה החשבון ניתן להפקיד גם יותר, אך ללא הכרה במס הכנסה, אך בפטור ממס רווחי הון. ההפקדה הזו מורידה את נטל המס לעצמאי, ולכן עצמאים רבים מקפידים להפקיד כל שנה לקרן השתלמות חדשה, גם במחיר של משיכת קרן השתלמות קודמת.


עצמאים עם הכנסה נמוכה מ- 260 אלף שקל, יכולים גם הם להפקיד את התקרה המוכרת, וליהנות מאחד ממכשירי ההשקעה הטובים ביותר שיש ועוד ליהנות מפטור ממס רווחי הון. כמובן שיש להתייעץ עם יועץ מס או רואה חשבון. על מנת ליהנות מהטבות המס, יש לבצע את ההפקדה עד סוף השנה.


הפקדת עצמאי לחיסכון פנסיוני

החל משנת 2017 ישנה חובת הפקדה לפנסיה גם במעמד עצמאי. כמו בקרן השתלמות, גם במקרה הזה ישנה תקרה להפקדה לצורך הטבות מס. לאור פנסיית החובה לעצמאים החדשה, גדלו הטבות המס ל- 16.5% מההפקדה, ועל מנת להבין את המשמעות של זה יש להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס.

עצמאים רבים מזלזלים בהפקדות הפנסיוניות שלהם, ואינם מבינים שלמעט החיסכון לפרישה, והטבות המס, ישנן משמעויות רבות לחסכון פנסיוני. חסכון פנסיוני נכון, ישמור עליכם במקרה של נכות, או על החשובים לכם חלילה במקרה מוות.


גם במקרה זה, על מנת ליהנות מהטבות המס, יש לבצע את ההפקדה עד סוף השנה.

חודש דצמבר הינו חודש חשוב לעצמאים, משקיעים וכל מי שיש משמעות לשנת המס בעבורו, התייעצו עם בעל מקצוע מתאים (סוכן ביטוח, יועץ השקעות, רואה חשבון) ונצלו את הטבות המס של שנת 2020.

בקשה אישית, בשנה שעברה חלק מחברות הביטוח ובתי ההשקעות פשוט קרסו מעומס עבודה. אלטשולר שחם למשל, סיימה לטפל בהפקדות סוף השנה רק בחודש מרץ/אפריל של השנה העוקבת. מה שגרם לבעיות בהוצאת אישורי מס, ועומס גם על המשרד שלנו. אני ממש מבקש, שמי שטרם מפקיד בהוראת קבע, ומפקיד באופן חד פעמי בסוף השנה, להקדים ולעשות את זה עוד החודש.


*אין לראות באמור לעיל ייעוץ פנסיוני או ביטוחי או ייעוץ השקעות. החומר בכתבה הינו כללי, ואינו מתייחס לצרכיו האישיים של כל אדם. יש להתייעץ עם בעל רישיון מתאים.




bottom of page