. . . כיצד ניתן לעשות יותר תשואה ומה לא לעשות!
top of page
  • חיים נתן

כיצד ניתן לעשות יותר תשואה ומה לא לעשות!


איור של איש מאחורי הקלעים

כמה סודות מאחורי הקלעים של עולם ההשקעות!

אין יום שאני לא נתקל בשאלה מלקוח ששואל אותי מה לעשות עם הכסף בבנק. מכיוון שהתשובה היא מורכבת מאוד ונוגעת בתחומים של ייעוץ השקעות, שיווק השקעות ורגולציה רבה, אתחיל בדיסקליימר קטן שאומר ש"אין באמור לעיל ייעוץ או שיווק השקעות. הכתוב הינו בבחינת מידע כללי, ואינו מתייחס לצרכיו האישיים של כל אדם".


כבר 7 שנים של ריבית אפסית, וכמה שנים טובות של תשואה נמוכה עד מגוחכת באפיקים הסולידיים (אגרות חוב). ברי המזל, רכשו מזמן דירה להשקעה, ואלו שלא - יושבים על מזומנים הולכים וגדלים שפשוט לא עושים כלום. מאוד קשה לתת טיפים מקצועיים שנובעים מניסיון של שנים, ובטח כאלו שלא יהיו טריוויאליים שאפשר לקרוא גם בעיתון ממון. אבל בואו נתחיל.


טיפ ראשון: קרנות נאמנות מעורבות

קרנות נאמנות מעורבות (מה שנקרא קרנות 20:80, 90:10 וכו') הם הפתרון הקל של יועץ ההשקעות בבנק. לא צריך להתאמץ. (בטח לא באחד מהבנקים שזה חלק מרכזי ממודל הייעוץ שלו). יועץ ההשקעות מאפיין את רמת הסיכון המנייתי שאתם רוצים (נאמר 25%), ואז רוכש את הקרן שמופיעה גבוה בדירוגי הבנק על מנת שלא יצטרך לכתוב הנמקה ארוכה למה בחר קרן אחרת.


מה שאתם לא יודעים, זה שליועץ ההשקעות יש אינטרסים אחרים משלכם. ליועץ שיש לו מאות לקוחות, זה פשוט עושה את החיים קלים. הוא בוחר קרן מרשימה שהבנק הכין לו, החשיפה מתאימה, הביצועים לא באחריותו, וההכנסה לבנק מקסימלית (בטח בחשבון ללא דמי משמרת).


תפתחו עכשיו את תיק ההשקעות שלכם בבנק! אם יש בו מספר קרנות נאמנות מעורבות, (ועוד במשקלים שונים- 70:30,90:10, 75:25 משהו פה לא אופטימלי בשבילכם...).


אז באמת, מה שמתאים ליועץ, לאו דווקא מתאים לכם. (בטח אם יש לכם תיק השקעות מיועץ שגדול מ- 50 אלף שקל). הקרנות המעורבות עולות לרוב דמי ניהול של 0.8% ומעלה. ואינן מנוהלות במומחיות. הן סוג של קופסא שחורה.

הפתרון: צריך לפרק את הקרנות המעורבות ל- דנא שמרכיב אותם. למשל, קרן 70:30, צריך לפרק ל-30% קרן מחקה ברכיב המנייתי, ולקרן אג"ח ב- 70% אג"ח. כאמור, ישנם שיקולים נוספים, כגון עלויות קניה ומכירה ודמי ניהול. אך באופן כללי, עדיף לכם לפרק את המוצר ולרכוש מה שמתאים לכם. אופציה נוספת היא לרכוש פוליסת חסכון בהרכב שמתאים לצרכים שלכם. איש מקצוע יכול בקלות לבנות לכם חשיפה שמתאימה לכם, ולשנות את התמהיל הפנימי לפי השינויים בשוק ולפי הצורך. וזאת בעלויות זהות או נמוכות, וביעילות גבוהה יותר במס או השקעות.

לסיכום הטיפ הראשון:

הבעיה: ריבוי קרנות מעורבות בתיק. זה לא יעיל, ופוגע בתשואה.

פתרון א: פירוק הקרנות לקרנות מניות ואג"ח נפרדות

פתרון ב: פוליסת חסכון.


טיפ שני: מימון המונים

הכסף בבנק מניב תשואה אפסית, והשקעה באגרות חוב כיום אינה מספקת.

כיצד ניתן להניב תשואה טובה יותר ברכיב האשראי?


מימון המונים זהו תחום שהולך וצובר תאוצה. הרעיון הוא שבמקום שהבנק או גוף מוסדי יממנו אשראי לאדם פרטי או עסק, יממנו את האשראי מספר רב של משקיעים, שיכנסו לנעלי הבנק ויממנו את האשראי ללקוח.

בישראל קיימות מספר חברות למימון המונים, וההבדלים ביניהם רבים. בין החברות ניתן להזכיר את BTB, טריא, ELoan, ו- בלנדר. לכל אחד לקוחות (לווים) שונים ותשואה שונה. אין כיום השקעה מקומית המניבה תשואה הדומה לתשואות הצפויות למשקיע במימון ההמונים. מדובר על תשואה ברוטו של 5-7% שנתי. הרבה מעבר לתשואה הקיימת באגרות החוב הנסחרות. אם כי יש לציין שהתחום מלא סיכונים. החברות לא מפוקחות על ידי רשות ניירות ערך (עדיין), ובטח שזה לא בטוח לתת מכספיכם ללקוח המבקש אשראי, ומוכן לשלם עבורו ריבית גבוהה יחסית.


לכן, גם לבחירת החברה, ואופן הפקדת הכסף יש משמעות רבה.

השקעה בחברות מימון המונים, לרוב אינה נזילה, ויש להשקיע חלק יחסי הגיוני מכספיכם.

הבעיה: תשואה אפסית באגרות החוב. הפתרון: בניית חשיפה נכונה לחברות מימון המונים. (הסיכון עליכם!)


נורת אזהרה:

רכישת דירה בחול בדמי ניהול מובטחים!

אני שומע לא מעט על לקוחות שעשו עסקה מדהימה. הם רכשו דירה מושכרת אי שם על רחבי הגלובוס, שילמו עליה 50 אלף דולר, והם מקבלים תשואה מובטחת של 8% ריבית משכירות לשלוש שנים. בסוף התקופה, הנכס שלהם! גם מי שלא למד שבעולם ההשקעות הכלל הראשון הוא היחס בין תשואה לסיכון (ככל שיש יותר סיכון, כך ניתן להניב יותר תשואה), חייב להבין שאין בעולם ההשקעות תשואה מובטחת!

אז איך עושים את זה?

קצת הנדסה חשבונאית והרבה חוסר בשקיפות: החברה רוכשת נכס מושכר (או לא- זה לא משנה) במדינה מסוימת אי שם בגלובס במחיר של 30 אלף דולר נאמר. ללקוח היא אומרת שהנכס שווה 50 אלף דולר. כך שההפרש (20 אלף דולר) משלם בעצם את הריבית ללקוח... ועוד נשאר מספיק רווח לחברה לא רוכשים נכס בחו"ל מחברה שאתם לא מכירים, ואין לכם עליה חוות דעת.


הריבית האפסית בשוק מחייבת אותנו לחשוב מחוץ לקופסא איך להשיג תשואה טובה יותר מזו הטריוויאלית. אתם מוזמנים לשלוח מייל או טלפון להתייעץ על הדרך המתאימה לכם, או לבקש בחינה מקצועית של תיק ההשקעות שלכם בבנק.

bottom of page