. . . למה השוק חזר לעלות?
top of page
  • חיים נתן, CFA

למה השוק חזר לעלות?

חודש יולי מסתמן כחודש חזק ביותר בשווקים הפיננסים. אמנם החודש עוד לא הסתיים, אבל הכותרות כבר מדברות על החודש החזק ביותר מאז מרץ 2020 (תחילת הריבאונד בשווקים מהקורונה). וכלל זה מתרחש מול נתוני אינפלציה עולמיים ששוברים שיא אחרי שיא. אז מדוע השווקים עולים ולא יורדים?


איור להמחשה לשוק ההון ולעליות ביולי 2022

מתחילת החודש, עלו מדדי הדאו ג'ונס, ומדד ה S&P500 מעל 9%. וגם מדד תל אביב 35, עלה מעל 5%.

כל העליות האלה מתרחשות מול נתוני אינפלציה עולמית נוראיים. האינפלציה בארה"ב בחודש יוני עלתה

בשיעור של 9.1% והאינפלציה באירופה ב 8.9%.

בשני המקרים, כשהנתונים התפרסמו, השווקים השאירו את החששות מאחור ועברו לעליות. מדוע?


א. נתוני האינפלציה מספרים את הסיפור של אתמול

צלילה לנתוני האינפלציה, כפי שכתבתי בפוסט "להבין את נתוני האינפלציה בארה"ב", נובעים ברובם משני גורמים. מחיר הנפט ומחיר הסחורות (חיטה למשל). מחיר הנפט הגיע ביוני למחיר של כ-130 דולר לחבית וכמובן גרר את האינפלציה כלפי מעלה. גם בישראל בחודש יולי הגיע מחיר ליטר דלק לשיא של כל הזמנים מעל 8 שקלים לליטר. אבל כאשר התפרסמו נתוני האינפלציה, מחיר הנפט כבר ירד למחיר שנע סביב 96 דולר לחבית וכפי שאנו יודעים מחיר ליטר דלק בישראל צפוי לרדת ל-7 שקלים. למרות נתוני האינפלציה הנוראיים, הציפייה הייתה שמחירי הדלק ירדו ויאטו את קצב האינפלציה ולכן השווקים התעלמו, ועברו לעליות.


ב. ארה"ב במיתון

החודש התפרסמה קריאה שניה של נתוני צמיחה בארה"ב שהראו שהמשק האמריקאי נמצא במיתון כלכלי.

קריאת התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של הכלכלה האמריקאית לרבעון השני הראתה ירידה של 0.9% לעומת

ציפיות לעליה קלה. ומאחר שזוהי קריאה שלילית של רבעון שני ברציפות, הרי שהמשק האמריקאי מוגדר במיתון.

ואם יש מיתון, אז מה לא ניתן לעשות? להמשיך להעלות ריבית בקצב שהפד רומז.

ולכן ציבור המשקיעים חושב שעל מנת להילחם במיתון, הפד יצטרך להוריד את הריבית קרוב מהצפוי.


ג. ציבור המשקיעים מתמחר הורדות ריביות ולא העלאות ריבית

שתי הסיבות לעיל, מביאות לכך שציבור המשקיעים חושב שכבר בעוד פחות משנה הבנק המרכזי יעבור להוריד את הריבית. התמונה הבאה מראה את עקום הריבית האמריקאי, בפשטות ולא במדויק. הגרף מסביר מהי הריבית הצפויה בכל שנה. למשל, העקום מגלם העלאה נוספת בעוד 3 חודשים לרמה של 2.4%, ורמה של 3% בעוד שנה.


עקום הריבית האמריקאי
עקום הריבית האמריקאי

אבל בעוד שעקום "נורמלי" ממשיך לעלות, העקום האמריקאי מתהפך ויורד. כך שבעצם, משקיעי האג"ח מתמחרים הורדות ריביות כבר לקראת החצי השני של 2023 ואנחנו יודעים מי ממש אוהב הורדות ריבית וכסף זול - מניות!

יחד עם סיבות אלו, יש לציין כי כסף רב שנמצא מחוץ לשוק וברגע שמתחילת העליות, מתחיל ב:

ה-FOMO, fear of missing out – הכוונה, החשש של המשקיעים שנמצאים מחוץ לשוק,

לכך שהם לא יפסידו את כל העליות. הסיבות האלו מביאות לעליות בשוק המניות.

האם הסיבות האלו ימשיכו לתמוך בשוק?

ברמת המאקרו כן, אך תלוי במספר גורמים: האם מחיר הנפט לא יחזור לעלות, האם רוסיה תכבד את הסכם יצוא החיטה מאוקרינה וכמובן – שקט בגזרת איראן והמעצמות. תחת המצב השקט הזה וללא הפתעות חיצונית סטייל קורונה, אני מניח שנמשיך ונראה את העליות בשווקים.


רוצים לנצל את העליות ולצאת מהשוק? רוצים להגדיל חשיפה למניות? מוזמנים להתייעץ!

על נושא זה כתבנו במגזין שלנו שיאפשר לכם לנצל את העליות ולצאת מהשוק או הגדלת החשיפה למניות.



*אין במידע באתר כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני בידי יועץ/משווק פנסיוני בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין במידע על תשואות שהושגו בעבר כדי להצביע על תשואות שתושגנה בעתיד. התוכן באתר/מסמך למטרות מידע בלבד ואין לראותו בשום דרך כהצעה, ייעוץ, עצה, המלצה או שכנוע לרכוש או למכור או להחזיק ניירות ערך או מוצרים פיננסים ו/או פנסיונים המתוארים במסמך זה או להתחייבות להתקשר בכל עסקה או פעילות מכל סוג. בנוסף, תוכן באתר/מסמך זה אינו מתיימר לכלול את כל המידע הנדרש בכדי לקבל החלטת השקעה במי מן המוצרים המתוארים במסמך זה. למשקיעים שונים עשויות להיות מטרות שונות ולפיכך על כל משקיע להתאים את השקעותיו למטרותיו ולצרכיו האישיים ואין לראות במסמך זה כתחליף לייעוץ השקעות אישי המבוסס על נסיבות אישיות ועל צרכיו המיוחדים של כל משקיע קיים או פוטנציאלי או לגרוע מחובת בדיקת נאותות של המשקיע עצמו את ההשקעה.

bottom of page