. . . דצמבר 2021: מה ישפיע על השווקים? האינפלציה, האומיקרון או FOMO?
top of page
  • חיים נתן

דצמבר 2021: מה ישפיע על השווקים? האינפלציה, האומיקרון או FOMO?

הערכות לביצועי הנכסים הפיננסים השונים לחודש נובמבר חוזות תשואה חיובית של עד חצי אחוז או שלילית קלה. ואני מדבר בעיקר על מוצרי ההשקעות המפוקחים כגון תיקון 190 המוכר גם כתקנה 190, פוליסות חסכון, ניהול תיקי השקעות וגמל להשקעה.

בדיקת קורונה
או אינפלציה או אומיקרון אי אפשר גם וגם

מאמר זה אינו ייעוץ השקעות ואינו מהווה הזמנה לרכישת או מכירת ניירות ערך ונכסים פיננסים.

העושה שימוש באמור בתוכנו של בלוג זה עושה זאת על אחריותו הבלעדית.


מה שישפיע בעיקר על הביצועים הוא החשיפה הגאוגרפית, בעוד שבעולם ירדו מדדי המניות בכ-3 עד 4 אחוזים, בארץ עלה השוק המקומי קלות, ואגרות החוב השיקליות עלו גם הם בניגוד למגמה העולמית של עליית תשואות.

ההתערבות המסיבית של בנק ישראל בימים האחרונים בשער החליפין, שמרה על הדולר סביב רמתו בתחילת החודש, אבל העוצמה של השקל בולטת בהיחלשות האירו שנחלש בכ- 2.5% מול השקל.

בשוק המניות בארץ נרשמו עליות שערים במרבית המדדים: מדד ת"א 35 עלה ב-0.7%, מדד ת"א 90 עלה בשיעור של 2.8%, מדד ת"א 125 עלה ב-1.4% ומדד יתר 60 ירד בשיעור של כ-0.9%. לעומת זאת, שוקי המניות המרכזיים בעולם הציגו ירידות שערים במרבית המדדים, כאשר בארה"ב: נרשמה מגמה מעורבת, כאשר מדד הדאו ירד ב-3.7%, מדד ה-S&P ירד ב-0.8% ומדד הנאסד"ק עלה ב-0.3%. מדדי המניות באירופה ירדו גם הם בשיעור של מעל 3%.


העובדה שהשוק בארץ מראה חוזק יחסי, מחזקת אותנו במגמה של שילוב חשיפה מנייתית מקומית או מנוהלת היכן שניתן, בטח אם זה בא על חשבון חשיפה מטבעית דולרית למדד ה- S&P500. למרות הירידות של הימים האחרונים של החודש ושל אתמול בארה"ב, נראה שהשוק מגיב באדישות יחסית (לפחות כרגע) לשני החששות המרכזיים: האומיקרון והאינפלציה.


הווריאנט הדרום אפריקאי, אם כל המוטציות, עם מעל 30 ספייקים (עד השבוע אף אחד לא ידע מה זה, ועכשיו זה מטבע לשון בסיסי, ממש כמו מטוש) שיכולים להדבק לכל תא ולנצח כל חיסון (בציניות). החשש המרכזי הוא כמובן אם יתגלה שהחיסון, אינו יעיל, ובעצם חזרנו כמעט שנה וחצי אחורה בזמן במלחמה בנגיף. ההתבטאות של מנכ"ל מודרנה שכפי הנראה עוצמתו של החיסון חלשה בהתמודדות עם הוריאנט החדש, לא עזרה. ולמרות זאת, השוק לא הגיב בירידות חדות – עדיין. מצד שני ישנן גם התבטאויות מרגיעות יותר, העובדה שיש כרגע בעולם מעט מאוד מאומתים, מרגיעה את החשש מעט.


החשש הגדול יותר הוא מהאינפלציה. צריך להבין את זה משני כיוונים. הראשון, אנחנו עוד מעט ב – 13 שנים של ריבית נמוכה, ובחלקה הגדול אפסית. מצב שמעולם לא היה בכלכלה העולמית, ולפי ספרי התאוריה הכלכלית בכלל אינו בר קיימא. הרי אם היצע הכסף גדל, צריכה להיות היפר אינפלציה. מכיוון שזה לא קרה, הרי שהמשקיעים חושבים כי נמצאה תרופת הפלא – כל פעם שיש משבר, ידפיסו הבנקים המרכזיים מכל הבא ליד, ירכשו מניות ואג"ח ויתמכו בשוק. ואם תרופת הפלא הזאת לא תעבוד, ממש כמו החיסון לווריאנט האפריקאי, הרי שהעולם בבעיה אמיתית.


כיוון שני לאינפלציה

הכיוון השני שצריך להבין ביחס לאינפלציה היא התבטאות יו"ר הפד, פאוול, על כך שנראה שהאינפלציה אינה טרזינטורית אלא מתמשכת. אסביר- למרות שיא של שלושה עשורים באינפלציה בארה"ב, ההסבר היה שהדבר נובע בעיקר מבעיות של שרשרת אספקה ויצור. בפשטות, הקורונה בעצם עצרה חלק גדול מהיצור העולמי, וכעת שהוא חוזר לרמתו הרגילה, אין ספינות, אין מכולות, אין מעבדים, אין רכבים ועוד. המחסור בגורמי יצור הוא זה שמביא לאינפלציה הטריזנטורית (זמנית). אבל ההתבטאות של יו"ר הפד על כך שנראה שהאינפלציה אינה זמנית, אלא מתמשכת וייתכן ויהיה צורך להפסיק את רכישות האג"ח מוקדם יותר, היא הדרמה, והיא גדולה יותר מהווריאנט.


בימים הקרובים יעקוב השוק אחר שני הנושאים האלה לעומק.

הראשון: התפרצות הווריאנט הדרום אפריקאי (שכרגע נמצא המאומת הראשון ויחידי בארה"ב), ובעיקר ההודעה הצפויה של פייזר לגבי יעילות החיסון. השני: מדד האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר שצפוי להתפרסם ב 10/12.


לבנתיים, נראה שה - FOMO נותן קרב קשה ומאזן את שני החששות שהזכרתי. FOMO, מי שלא מכיר, Fear of missing out מביא לכך שכמות הכסף שזורם לשוק היא גדולה. משיחות שלנו עם הגופים המוסדיים, הרי שהם בעומס מטורף. חלקם בפיגור של שבועיים ואפילו יותר בהפקות של מוצרים חדשים. זה בעיקר נכון לגופים הקטנים יותר שהניבו תשואה גבוהה השנה ונהנים מביקושי יתר. ומהצד שלי כמתכנן פיננסי, אין יום בו אני לא מקבל שיחה מלקוח קיים שמבקש להגדיל את רכיב המניות שלו, כי התשואה השנה לא מספקת אותו, גם אם הניב תשואה דו ספרתית.


מי שבנה את התיק נכון בשילוב של מנית, אג"ח ונכסים אלטרנטיביים, עם רכיב מזומן מסוים כשכבת הגנה, לא צריך לעשות כל שינוי. בכל מקרה, אנחנו ממשיכים לעקוב אחר השוק כתמיד, וכתמיד – מוזמנים להתייעץ לצרכי תכנון פיננסי או השקעות.


*אין לראות במידע הכלול באתר זה משום ייעוץ/שיווק השקעות ו/או פנסיוני ו/או מס או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור אישי וספציפי לכל אדם בהתאם לנתוניו לשם רכישה ו/או ביצוע השקעות, פעולות ו/או עסקאות כלשהן או המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסים מכל מין וסוג שהם. המידע הכלול באתר אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או פנסיוני ואין לפעול על פיו אלא לאחר קבלת ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו האישיים של כל אדם.



bottom of page